Det var tydeligt, at McLaren og især Lewis Hamilton var væsentlig hurtigere end Ferrari helt fra fredagens frie træninger og til løbet i søndags. Det er specielt den klare forskel og McLarens fordel, som undrer Domenicali.
”Vi behøver nu inden weekenden i Brasilien at forstå, hvorledes det var muligt at McLaren var så hurtige i forhold til løbene i Singapore og på Fuji-banen”, undrer Domenicali sig.
Teamchefen forstår ikke, det er muligt at McLaren selv og på bare én uge kan vinde så meget tid. Han mener ikke, det kun skyldes en fremgang hos McLaren, men også der skal findes en eller anden faktor hos Ferrari selv.
”Det vi så McLaren udføre i søndags var ikke noget specielt, De var bare meget hurtigere end os. For en uge siden var det ikke tilfældet, og for 2 løb siden var det ej heller tilfældet”, forklarer Domenicali.
Ferrari behøver at rode lidt med mekanikken for at finde en årsag til Kinasyndromet
”Vi behøver at forstå, hvorledes denne forandring pludselig viser sig i vores performance. I denne weekend var vi bare langsommere. De andre teams havde nogenlunde det samme pace som tidligere eller den forventede fart, og det var kun os, som ikke var så stærke.”
Domenicali mener altså ikke, at det var andre teams, ej heller McLaren, som har forbedret sig mærkbart, men årsagen til nederlaget og den langsommere fart af Ferrari-racerne, bør findes hos teamet selv. Løsningen skal findes nu og i rette tid til at få det rettet til sæsonens sidste løb i Brasilien.
En oplagt problemfaktor for Ferrari kunne være Bridgestone-dækkene, da man i Kina brugte samme dæk-kompound som i sommers på Hockenheim i Tyskland, og dette har været det eneste andet løb i sæsonen, hvor McLaren på tør bane slog Ferrari så eftertrykkeligt.
Domenicali tror dog ikke på, at det er hele årsagen, men slår slutteligt fast at årsagen bliver fundet, så Ferrari i Brasilien bliver mere konkurrencedygtige, end man så det sidste weekend i Kina.