• Forside

Italiens Grand Prix Løb - Vettel vinder!!!!

Velkommen til vores livedækning af det sidste europæiske Grand Prix i denne sæson, det Italienske Grand prix, der afholdes på Monza. Live-dækningen starter kort før klokken 14, når løbet starter.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 14/9 2008 klokken 10:09

Efter de frie træninger og kvalifikationen, der mere mindede Lalandia end det solfyldte Italien, så er der endnu ikke faldet større mængder vand over Monza i dag. Det forventes dog at der som minimum kommer byger i løbet af dagen.

Lørdagens kvalifikation skyllede for nogen væk i regnen. Nummer 1, 3 og 4 i mesterskabsstillingen kom ikke videre fra Q2, mesterskabsførende Lewis Hamilton endte endda som sidst i Q2 og starter fra en ret uvant 15. plads. Meget bedre gik det ikke for Kimi Räikkönen og Robert Kubica, der alle havde store problemer med at håndtere udgangen af Ascari chikanen, som så mange andre, så oplevede de at bagenden af deres bil hellere ville være forende.

Det betyder at vi fik en meget overraskende P1. nemlig Toro Rossos Sebastian Vettel, som ikke kun skaffede Toro Rosso deres absolut bedste startplacering nogensinde, men som samtidigt skrev sig ind i historiebøgerne som den yngste mand på Pole i Formel 1's historie.

Italiens pt. 2 gladeste mænd.

Kvalifikationen betyder selvfølgelig også at der for alvor er rystet op i gridden og det må forventes at der bliver heftige slagsmål banen rundt det meste af dagen. Selvfølgelig vil der være mest fokus på de 3 topkørere, som er endt i den tungere ende af feltet. De har en stor opgave foran sig, ikke mindst med dagens vejrbetingelser i tankerne.

Samtidigt, så øges risikoen for uheld selvfølgelig når man ender i den ende af feltet, som slås med næb og klør for hver eneste plads og her skal man huske på at der vil ikke være blå flag undervejs, som de er vant til, når der skal overhales.

Dagens Sprintløb i GP2 klassen viste hvor spejlglat Monza er - godt nok er vi vant til de unge hedesporer skøjter af banen, men dagens 21 omgange, fremviste et meget højt antal afkørsler og genveje gennem chikaner.

Løbet blev vundet af Valsecchi fra Durango teamet.

Serien blev vundet af Giorgio Pantano foran Bruno Senna og de Grassi.

Felipe Massa og Kimi Raikkonen kører ud på gridden med normale regnvejrsdæk. Japan 2007

I det hele taget, så kan vi se frem til et meget spændende Formel 1 løb, der vil være en perfekt afslutning på den europæiske sæson. Kombinationen af en rystet grid, et vejr der er en meget stor medspiller - der kommer vand på et eller andet tidspunkt, det vides bare ikke hvornår endnu og så den benhårde kamp i toppen af mesterskabet, det vil helt sikkert sikre os 300 spændende kilometer, som man kan formode vil vare de fulde 2 timer.

Til dagens løb har Bridgestone medbragt "Wets" og "Extreme Wets", Extreme er markeret med hvid stribe i dækket til dagens løb.

Ganske som forventet, så tegner det til et fugtigt italiensk Grand Prix. Der har været let regn over det meste af Norditalien og udsigternerne tyder ikke på det stopper.

Med temperaturer i omegnen af de 15 grader, så bliver det ikke noget varmt løb for tilskuerne eller kørerne, men vi håber på at de værste skybrud holder sig væk, så der kommer en nogenlunde fornuftig afvikling af løbet.

Felipe Massa har kastet sin joker på banen og har skiftet motor op til dagens Grand Prix. Han starter som nummer 6 i dagens løb.

1. Omgang

Løbet starter bag safetycar og det lader til at så godt som alle har valgt Extreme Wets.

Sebastien Bourdais racer kommer aldrig afsted efter safetycar, men skubbes væk.

Banen er ikke drivende våd, men meget fugtig og der trækkes store mængder spray op - værre end under formiddagens GP2 løb.

Gerhard Berger er ikke tilfreds med at Bourdais racer endnu ikke er kommet på banen - en katastrofe for Toro Rosso.

2. omgang.

SC vil køre ind næste gang de passerer målstregen, men Bernd Mayland bør holde sig klar i pitten - det vil ikke være sidste gang han får fornøjelsen af Momza i dag.

Løbet er frigivet og feltet bruger hele banen i forsøget på at undgå sprayen, Hamilton er flere 100 meter bagefter Räikkönen.

3. omgang.

Glock passerer Alonso, alt imens Trulli forsøger at køre begge af. Glock skærer chikanen og må falde ned bag Alonos igen.

Forholdene er ikke gode, men rigeligt gode til fornuftigt Formel 1.

Vettel er den eneste mand som kan se noget på banen og lægger markant afstand til nummer 2.

4. omgang.

Räikkönen og Hamilton fortsætter deres kampe, endnu en gang forsøger Hamilton, skærer chikanen og må falde ind bag igen.

Kubica har overhalet teamkollega Heidfeld og er i top 10.

Kimi sætter alvorlige angreb ind på Fisichella, men Fisichella kæmper hårdt mod det. Efter 5 omgange er der utroligt nok stadig 20 biler på banen.

6. omgang.

Glock spinner efter langsiden og ryger langt ned i feltet. Igen så vil bagenden gerne være forende når den rører ved curben.

Kimi-Lewis-Fisichella kæmper stadig en hård kamp, med tæt på et sekund mellem de 3 biler, så forsvarer Fisichella sig indædt.

8. omgang.

Kimi går udenom Fisichella, Hamilton hænger stadig bagved - det kan være rigtig skidt for ham.

Alt imens, så øger Vettel foran han er mere end et ½ minut foran den kæmpende trio.

10. omgang.

Ned af langsiden bruger Hamilton sin Mercedes-power og banker udenom Fisichella, med nød & næppe når begge biler rundt i chikanen.

12. omgang.

Banen byder på meget forskellige forhold, mange steder ligger der blankt vand ved siden af sporet og andre steder er den ved at tørre op.

Stillingen er Vettel - Kovalainen - Webber.

Hamilton overhaler Kimi uden de store problemer. Hamilton kører ekstremt aggressivt på curbs - det er et spørgsmål om han kan undgå at stryge af på et eller andet tidspunkt.

Massa og Rosberg slås benhårdt om fjerdepladsen, de skiftes til at være foran, men Massa trækker hårdt ind over curbs og bøller sig forbi.

14. omgang.

Fisichella og DC kæmper hårdt, Fisichella rammer DC og ender i dækvæggen uden forvinge, men med et stoppet løb. Gult flag i Parabolica.

Hamilton kører udenom Heidfeld, alt imens der forventes mere regn indenfor 20 minutter - samtidigt jagtes det våde spor på banen på grund af de følsomme extreme wets.

Rosberg og Massa kæmper benhårdt om fjerdepladsen.

16. omgang.

Massa sætter bedste tid, samtidigt med Glock-Hamilton-Kubica er involveret i endnu et trevejs hundeslagsmål.

Hamilton er langt den hurtigste mand på banen.

Barrichello er første mand til at pitte - skidt for en kører, der ikke en gang kom i Q2.

Vejrudsigten rykker regnen frem - i løbet af ganske få minutter kan der komme kraftig regn over Monza.

Vettel pitter fra spidsen - da alle har Extreme wets på, så betyder dækstrategien ikke så meget.

18. omgang.

Hamilton gør de største fremskridt, men Massa sætter de hurtigste tider. Monza har udviklet sig til en kamp i kampen mellem de 2 titelfavoritter.

BMW Sauber og vådt føre er ingen god kombination, begge kørere dropper ned gennem feltet og overhales igen og igen.

20. omgang.

For 3. gang sætter Massa hurtigste omgang - det kan godt være meget vådt føre ikke er hans gebet, men fugtigt svømmer han i som en fisk.

Glock bøller sig forbi den dobbelte verdensmester Alonso. Tyskeren mener det seriøst. Renault er heller ikke vilde med det våde vejr.

23. omgang.

Hele førerfeltet pitter.

Efter nogen pitstops og med vejret taget i betragtning, så er der totalt kaos i stillingen - ingen kan regne ud hvem der reelt er i spidsen.

27. omgang.

Hamilton er kørt frem til P2 og jagter Vettel. Han avancerer utroligt stærkt, men er nu i pit.

Hamilton er tanket til resten af racet - han må håbe der ikke bliver behov for andet end de extremt bløde regnvejrsdæk.

29. omgang.

Utroligt nok, så er mere end halvdelen af løbet afviklet og den eneste udgåede er Fisichella, Vettel fører med mere end 10 sekunder til Kovalainen.

30. omgang.

Flere kørere skifter til den mildere version af regnvejrsdækkene - et dristigt sats med vjerudsigten i tankerne.

De sidste godt 20 omgange bliver rent pokerspil med høje indsatser.

32. omgang.

Banen tørrer mere og mere op og de som regner med at køre hjem på full-wets, de begynder en desperat jagt på vand - deres dæk kan under ingen omstændigheder holde hjem, de smelter hurtigere end en sodavandsis i en barnehånd......

34. omgang.

Massa pitter og får de milde regndæk på.

De første 3 kort er floppet - hvordan går det på turnkortet & the river?

Hvem har valgt rigtigt? Massa på milde dæk, eller Hamilton på Extrems - alle der pitter sætter intermediate på.....

Hamilton kan ikke holde hjem med snotbløde dæk.

36. omgang.

Webber overhales i Ascari og smider bilen rundt, men bliver på banen.

Der er hektisk aktivitet for at få de milde dæk på - de betyder omkring 2 sekunder pr. omgang i fordel.

Med 16 omgange igen, så er der lagt op til en sensationel sejr til Toro Rosso.

Hamilton kapitulerer og skifter sine dæk.

Massa skærer et sekund af den bedste omgangstid - den lille brasilianer mener det seriøst i dag.

Massa og Hamilton ligger som nummer 6 og 7 - dagen fortsætter med mesterskabskampen.

39. omgang.

Alonso - Heidfeld og Massa ligger tæt og kæmper hårdt, det tærer alvorligt på Massas forspring til Hamilton.

Massa overhaler Heidfeld, men skærer chikanen lidt - klogt nok, så vil han ikke udsætte sig for en straf og glider tilbage.

41. omgang.

Massa og Hamilton er nu meget tæt - hvordan ender det?

Vettel er suverænt i spidsen for løbet.

43. omgang.

Der kæmpes hårdt i det meste af feltet - ganske som forudsagt.
Der forventes let regn om et øjeblik.

10 omgange igen - absolut intet er afgjort endnu.

46. Omgang.

Feltet er ret statisk - der er åbenbart ikke nogen der har den store lyst til at satse hele butikken. Dagens store vinder er Robert Kubica der står til en podieplads, takket været et meget langt første stint.

48. omgang.

Hamilton er pludselig mere end et sekund langsommere pr. omgang - har han et problem?

Webber & Hamilton kæmper hårdt om pointene.

Kimi er første mand under 1.30.

50. omgang.

Med 4 omgange igen og 14 sekunder, så skal der ske regulære uheld for der ikke bliver årets fest i Toro Rosso i aften. Vettel er ekstremt solidt i front.

Nakajima & DC har et kort sammenstød, der betyder at DC ryger i pit for ny næse. Meget frisk forsøg af Nakajima i Parabolica.

52. omgang.

Hamilton og Massa ligger tæt, men ikke tæt nok, det lader til de tager fra Monza med enkelt point mellem dem.

Vettel står til at blive den yngste Formel 1 vinder nogensinde.

Vettel får det ternede flag og den mest sindsyge sejr siden Jordan vandt i Brasilien. Omend den er fuldstændigt regulært kørt hjem - Toro Rosso kroner deres fremskridt i årets serie, med en ufattelig flot sejr.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
2. 2. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T26:59.994 2 8
6. 6. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T27:16.294 2 3
7. 15. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T27:17.394 2 2
8. 3. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T27:19.494 2 1
9. 14. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T27:26.894 2 0
12. 18. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1T27:49.494 2 0
14. 5. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T27:56.094 2 0
16. 13. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
52 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)