I fredags blev der afholdt et nyt møde i det relativt nystartede initiativ Formula One Teams Association. Toyota lagde motorhome til mødet, som havde Bernie Ecclestone som bestyrer, hvor der på dagsordenen blandt andet blev diskuteret omkostningsbesparede ideer.
Et af de punkter der blev diskuteret var introduktionen af standardelementer. Flavio Briatore gik ind for et fælles KERS-system, mens et andet forslag var en treårig fastfrysning af chassisudvikling, som specielt Williams og Force India opponerede imod. Noget som Toro Rosso teamchef Franz Tost ikke forstår.
”Det er vanvid. I bilindustrien kommer der flere og flere joint ventures; Kun i Formel 1 forsøger vi at genopfinde hjulet år efter år.”
Hvorfor genopfinde hjulet hvert år?
Flavia Briatore siger om behovet for et standard KERS-system og andre lignende standardelementer.
”Det er den eneste måde vi kan kontrollere omkostningerne.”
Kun ved standardisering kan man kontrollere omkostningerne i Formel 1.
Ordet standard er dog et ord, som ikke indgår i teamchefers generelle ordforråd. Så opbakningen var ikke ligefrem til stede. Formel 1 er ikke en standardserie som GP2 og lignende.
”Alle glemmer, hvad tilskuerne vil have. Jeg ser ikke mange folk, som er interesserede i vores gearkasse, vores hjulophæng og vores bremser.”
”Verden har ændret sig. Vi er i underholdningsbranchen.”