• Forside

Warm Up Europas Grand Prix

Velkommen til det første Europas Grand Prix i Valencia. Et løb der kan skaffe Hamilton et afgørende forspring eller lukke hullet for Massa.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 24/8 2008 klokken 11:08

Velkommen til Champ Car Europe - nej, undskyld velkommen til Europas Grand Prix i Valencia. Den spanske havneby lægger asfalt til det første, regulære europæiske bybaneløb. Ja, Monaco er med, men det er så langt fra i samme stil som Valencia. Banen ser dog spændende ud, men når man ser de massive betonbarrierer og hegn, så er det så langt fra det som vi forventer af et Formel 1 løb.

Men lad nu det ligge. Gårsdagens kvalifikation viste at VM 2008 nu reelt er et 2-kørers opgør. Felipe Massa tog hans 13. pole position og er ved at være den eneste reelle udfordrer til Lewis Hamilton, upåagtet Kimi Räikkönen ligger 3 point foran ham i VM stillingen.

Dagens løb er 57 omgange, 310 kilometer langt og vil blive afviklet i små 30 graders varme. Dagens vejrudsigt lover fugtigt vejr, men ikke umiddelbart regn. Det har dog regnet i nat igen, hvorfor banen endnu en gang er skyllet ren for det gummi, der blev kørt i banen i går.

Kimi Raikkonen i Valencia 2008

Tilbage til kvalifikationen. Med Sebastian Vettel på en 6. plads, Fernando Alonso på en 12. plads og en grid der i det hele taget er rystet grundigt, så er der gode muligheder for at første halvdel af løbet bliver præget af mange overhalingsforsøg. Med betonen meget tæt på banen, så kan det ende med, at vi igen får Champ Car lignende tilstande, hvor Safety car og gule flag bliver afgørende for løbet.

Timo Glock har været en tur forbi den sportslige ledelse efter gårsdagens kvalifikation, han skulle angiveligt have blokeret
Nick Heidfeld. Efter begge kørere har været en tur forbi stewardsne, så er resultatet at han ikke straffes, da man ikke mener hans handlinger var med overlæg. Heidfeld og Glock starter som henholdsvis nummer 8 og 13.

Hvem har lagt den rigtige strategi? Holder både Massa og Hamilton hele vejen til målstregen? Kan BMW Sauber komme tilbage? Spørgsmålene er mange og lidt i 4 er de besvaret.

For dem som skulle være så uheldige at have et arbejde at passe i weekenderne, eller hvor familien mener at Moster Annas 72 års fødselsdag er vigtigere, så kan vi tilbyde vores sms-service sms-service, hvor man straks efter kvalifikationen og løbet får tilsendt en sms med resultatet.

SMS-service.

Sebastian Vettel i sin Scuderia Toro Roso Racer under de frie træninger i Valencia 2008

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T35:32.339 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T35:37.939 2 8
4. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T36:12.039 2 5
8. 9. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T36:43.739 2 1
12. 14. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 1 0
15. 11. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
56 omg. 2 0
17. 17. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
45 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)