I kølvandet på Timo Glocks voldsomme ulykke på Hockenheim, hvor tyskeren i et sving pludselig spandt rundt og med voldsom fart, baglæns, kørte ind i betonbarrieren har Toyota nu offentliggjort resultatet af fabrikkens interne undersøgelser af uheldet.
Som BMF1 tidligere har skrevet, oplyste Toyota umiddelbart efter løbet, at der sandsynligvis var tale om et brud på en sporingsstang i højre, bageste hjulophæng, og dette bekræfter fabrikken nu officielt.
Undersøgelserne viser endvidere, at den egentlige årsag til skaden opstod to uger tidligere under løbet på Silverstone, England, hvor Timo Glock kæmpede med adskillige problemer, der resulterede i en utilfredsstillende 12. plads.
Baghjulsophænget på Timo Glocks Toyota TF108. Det var en sporingsstang i højre side, som var synderen.
Toyota oplyser, at det er helt normalt, at man genbruger visse dele fra løb til løb, og at man i dette tilfælde netop genanvendte højre, bageste baghjulsophæng. Efter løbene bliver disse dele altid testet grundigt, men i dette tilfælde registrerede man ingen fejl, som kunne lede til uheldet på Hockenheim.
Som en konsekvens af ulykken oplyser Toyota Motorsport, at man nu har revideret inspektionsprocessen og inkluderet test, der skulle eliminere ulykker af denne, alvorlige karakter.