Af: (@bmf1.dk) d. 24/6 2008 klokken 12:06
Martin Whitmarsh afviser alle rygter om, at McLaren-Mercedes teamet skulle føle sig forfulgt af FIA, den afgørende instans indenfor motorsport.
Alle ved, at McLaren-Mercedes modtog en straf på $100 millioner og udelukkelse fra konstruktør-mesterskabet. I denne sæson er det dog ikke spion-sager og mænd med cottoncoats der spøger, men en række straffe i forbindelse med løb.
Lewis Hamilton blev, som nævnt andetsteds på BMF1, straffet i Canada for ikke at stoppe for rødt lys, hvilket resulterede i at både ham og Kimi Räikkönen måtte udgå.
I det franske Grand Prix blev Hamilton også straffet, denne gang for at overhale Sebastian Vettel i en chikane, uden at briten ligefrem fulgte ideal-linien. Det kostede ham en drive-through straf, mens Heikki Kovalainen modtog en straf på fem placeringer for at blokere for Webber.
Engelske medier, der har haft kronede dage med Max Mosley´s udfoldelser på det hvide lagen, har for nyligt haft meget negativt at skrive om Hamilton, mest fordi de mener, at han ikke lever op til kravene, og at han ikke vil udtale sig lige når de har lyst.
Samme medier mener nu, at FIA reagerede meget hurtigt, da man straffede Hamilton for hans overhaling af Vettel, mens der ikke blev uddelt straf til Kimi Räikkönen for at køre rundt med over 250 km/t med et stykke udstødningsrør, flagrende.
Sir Jackie Stewart, arg modstander af Max Mosley, siger: "Man kan stille spørgsmål omkring frekvensen, som de her straffe bliver uddelt med. Mange mennesker - ikke McLaren-ansatte - siger, at FIA er mere interesseret i at finde fejl og mangler hos McLaren end hos andre teams."
Ron Dennis har derimod sagt, at man må lave sine egne konklusioner omkring anti-McLaren sammensværgelses-teorier.
Whitmarsh nedtoner Ron Dennis´ udtalelse: "Jeg er sikker på, at Ron ikke indikerede det for alvor. Han viste frustrationer der naturligt følger i kølvandet på et løb. Vi fik tre straffe denne weekend, vi må bare acceptere det og komme videre," slutter Martin Whitmarsh
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)