• Forside

Frankrigs GP - Løbsrapport

Ferrari er favoritter her på Magny Cours og har klar fordel af at begge McLarens racere har fået straffe og er rykket tilbage på gridden, samt at BMW har haft den dårligste kvalifikation i år.

Af: !Palle Hellemann (ph@bmf1.dk) d. 22/6 2008 klokken 13:06

Således starter Ferraris Kimi Räikkönen på pole position, P1, mens Felipe Massa starter på P2, altså ren rød Ferrari front. Det er Ferraris pole position nr 200 og 3. gang i år at de starter 1 og 2. Ferrari plejer også at gøre en god figur her i Frankrigs GP.

P3: Fernando Alonso i Renault, overraskende nok.
P4: Jarno Trulli i Toyota. Meget flot kvalifikation af de 2, selvom de begge har profiteret en enkelt plads pga. Hamiltons straf på 10 placeringer.

P5: Robert Kubica, der overraskende nok kun lige slap med i Q3. Det bliver svært for Kubica at holde fast i føringen i den samlede stilling.
P6: Mark Webber i Red Bull, pga. straf til begge McLaren bilerne, idet Kovalainen bliver rykket 5 pladser tilbage for at køre i vejen for Webber i Q3.

P7: Overraskende nok David Coulthard, der nåede med i Q3 og siden også rykkede 2 pladser frem på McLarens foranledning.
P8: Toyotas Timo Glock, der ligesom Trulli var tilfreds med balancen og handlingen af TF108 og dæktemperaturene var også tilfredsstillende.

P9: Nelson Piquet i Renault. Han klarede lige netop ikke Q3, men blev så rykket 2 pladser frem ligeledes pga. McLaren.
P10: Kovalainen, der blokerede for Webbers kvalifikation, hvorfor han blev rykket 5 pladser tilbage fra P5. Ærgerligt for finnen, der ellers havde haft muligheden for at gøre det markant bedre end Hamilton, der jo bliver rykket 10 pladser tilbage. Nu er forskellen kun 3 positioner på startgridden.

P11: Nick Heidfeld, BMW Sauber, der igen ikke nåede Q3, selvom han denne gang kunne køre tider meget tæt på Robert Kubica’s.
P12: Sebastian Vettel i Toro Rosso med en god kvalifikation.

P13: Lewis Hamilton, McLaren, der kvalificerede sig 3. bedst, men blev rykket 10 pladser pga. sit stunt i Piten i Monaco.
P14: Sebastian Bourdais, Toro Rosso

P15: Kazuki Nakajima, Williams Toyota
P16: Jenson Button, Honda

P17: Rubens Barrichello, Honda
P18: Giancarlo Fisichella, Force India

P19: Adrian Sutil, Force India
P20: Nico Rosberg, Williams Toyota, rykket 5 pladser tilbage pga. straf for hans påkørsel af Hamilton i Piten i Montreal.


Løbet køres over 70 omgange på den 4,411 km lange bane, eller i alt 308,586 km.

Vejret lige nu og forventet gennem løbet: Der forventes regnbyger, med temperaturer omkring 30 grader Celsius. Om der kommer regn eller ej vil blive alt afgørende for løbet, alene det at man skal afgøre om man vil starte på regnvejrsdæk eller ej kan give en del overraskelser.

Lidt billeder fra kvalifikationen:
Jarno Trulli i chikanen

Heikki Kovalainen på Magny-Cours

Opvarmningsrunden er i gang. Alle kommer afsted.

1. omgang
Kimi er afsted, Massa 2er, Alonso overhales af Trulli og Kubica før første sving, men Kubica presser Trulli så meget i næste sving at han må så langt ud at Alonso overhaler ham igen.

Hamilton er meget meget aggressiv og avancerer 2-3 pladser allerede i starten og presser hårdt.

2-3. omgang
Piquet presses hårdt af Kovalainnen og lige efter ligger nu Hamilton. En super god duel.

Button må i pit for en ny næse.

4-5. omgang
Hamilton passerer Kovalainnen. Og Button er kørt forbi pitten med næsen halvt inde under bilen og så kører han af, men kommer ind på banen igen. Hvad sker der for ham..?

Hamilton taber tid bag Piquet. Button kommer endelig i Pit for en ny næse.

6-7. omgang
Hamilton presser Piquet hårdt, men den unge brassilianer forsvarer sig godt. Piquet er den næsthurtigste bil efter Ferrarierne, men Hamiltons tider er ca. 0,7 sekunder langsommere end før han nåede op til Piquet.

8-9. omgang
Hamilton undersøges af løbskommissærerne for at have skåret et sving for meget og vundet tid herved på første omgang.

10-11. omgang
Heidfeld ligger helt nede som nr. 13, slet ikke godt nok. Kimi spoler bare tid ud til de bagved kørende.

12-13. omgang
Hamilton presser meget hårdt for at komme indenom Piquet og bremser så dækkene ryger, men nu får han en drive through traf for at skære et sving og vinde en placering. Han kører igennem Pitten med det samme og når ud foran Nakajima, og bagved Heidfeld.

14-15. omgang
Kimi har nu mere end 4 sekunders forspring og Hamiltons uheldige straf giver ham yderligere fordel.

Alonso i pit på 15. omgang, så var der ikke mere benzin. Han kommer ud bag Heidfeld, nok ikke en ønskeposition for Alonso.

16-17. omgang
Kovalainnen presser Piquet. Trulli har 14 sekunder op til Massa og Kubica har 4 sekunder op til Trulli.

18-19. omgang
Button har trukket sig ud. Alonso under pres fra Hamilton, der lykkes med at komme indenom, dog ikke uden at ramme Alonsos højre baghjul.
Vettels Toro Rosso taber dele...

Hamilton i pit.

20-21. omgang
Trulli og Kubica i pit, begge tanker meget. Kubica herefter 10. og Trulli 9.

Nu kommer Kimi også i pit, for et hurtigt stop. Han skal i pit midst en gang til. Massa skal nu forsøge at vinde tid fra Kimi, men løber ind i trafik.

22-23. omgang
Massa har nu 20,4 sekunder ned til Kimi, men skal nok bruge 22 sekunder til sit pitstop for at kunne nå ud foran Kimi. Han kører i pit på 23. omgang. Stoppet er lige så langt som Kimis og Massa når ikke ud foran Kimi.

Webber i pit fra 3. pladsen.

24-25. omgang
Piquet og Kovalainen har ikke været i pit endnu og de følges stadig ad.
Hamilton jagter Nico Rosberg på 17. pladsen, der ikke har været i pit endnu. Heidfeld er 9'er og har heller ikke været i pit endnu.

Mark Webber skred ud i svinget ind på langsiden og var tæt på at køre i muren og blev overhalet. Kovalainen overhaler Piquet meget flot og dristigt ud af piten.

26-27. omgang
Glock og Piquet duellerer hårdt, Glock er lige ved at komme forbi.
Vettel er nr 4, men har ikke været i pit endnu. Heidfeld 6. men har heller ikke været i pit endnu.

Hamilton 17 efter 2 pitstop.

28-29. omgang
Hamilton overhaler Rosberg. Der meldes om regn om 5 minutter. Vettel i pit fra 4. pladsen, ud som 12er.
Heidfeld også i pit, ud som 13er

30-31. omgang
Nakajima har ikke været i pit endnu. Kubica får info over teamradio at han er på ca. samme strategi som Trulli, men at han er 0,7 sekunder hurtigere - underforstået, så han bør nok overveje at overhale, hvis han kan :-)

32-33. omgang
Stadig ingen regn. Vettel haler ind på Nakajima, selvom Nakajima ikke har været i pit endnu.

34-35. omgang
Räikkönen ligger fint foran Massa uden nogen problemer. Alonso får besked fra pitten: det er nu han skal forcere og udnytte at han ikke har så meget brændstof ombord.

36-37. omgang
Trulli stadig nr 3 foran Kubica.
Hamilton stadig 17.
Nakajima i pit og ud igen som nr 16.
Massa haler nu ind på Raikkonen.

38-39. omgang
Massa overhaler nu Kimi uden problemer og nu ligger Bourdais lige bag Räikkönen, der dog bliver ude på banen, men han har tydeligvis problemer. Vi kan nu se at udstødningsmanifoldet er knækket i højre side, hvilket jo giver motoren forkert modtryk og derfor falder ydelsen.

40-41. omgang
Rosberg i pit fra en 14. plads - første stop til ham. Han formodes at køre hjem på den benzinmængde. Kubica presser Trulli igen.

42-43. omgang
Kovalainen forbi Webber og op på 6. pladsen. Meget elegant overhaling, prøver først på ydersiden og i selve svinget trækker han indenom.

44-45. omgang
Alonso i pit for sidste gang. Ud som nr. 12 foran Hamilton, men bag Heidfeld igen.

46-47. omgang
Hamilton forsøger en overhaling på Alonso, men må bremse og trække ind bagved.
Kubica i pit for anden gang. Han kommer ud som nr. 10 bag Webber og Coulthard.

Hamilton kommer indenom Alonso i samme sving som han tog Rosberg.

48-49. omgang
Vettel og Heidfeld i pit samtidig - igen. Kovalainen haler ind på Trulli. Webber i pit fra 5. pladsen, ud som nr. 9

Glock i pit fra 7. pladsen

50-51. omgang
Trulli i pit, ud som nr. 4 efter Kovalainen. Vettel nu 12 og Heidfeld 13.

52-53. omgang
Räikkönen i pit, ud som nr. 3. Kovalainen i pit ud som nr. 4, lige foran Kubica. Massa i pit fra 1. pladsen, ud som nr. 1 igen.

54-55. omgang
Hamilton forbi Vettel. Der meldes om regn igen, der har ikke været noget endnu.

Trulli 3 foran Kovalainen, meget flot kørt af Trulli.

56-57. omgang
Der meldes nu om byger og let regn. Alonso jagter Webber og overraskende er Piquet ikke så langt efter Alonso. Nu kommer regnen.
Hamilton overhaler Glock og bliver 10er.

58-59. omgang
Räikkönen holder sin 2. plads, men Kovalainen nærmer sig Trulli, og Kubica er ikke langt bag ved. Kovalainen betydeligt hurtigere end Trulli, der dog forsvarer sig godt.

60-61. omgang
Hård duel mellem Kovalainen, Trulli og Kubica ligger og lurer bagved dem.

Det knækkede udstødningsrør på Räikkönens bil flyver af, men heldigvis uden nogen fare for andre.

Lidt småregn igen, men Trulli holder Kovalainen og Kubica bag sig.

62-64. omgang
Massa fører, Räikkönen 2er. Trulli stadig foran Kovalainen og Kubica.

65-66. omgang
Kovalainen slet ikke i stand til at true Trulli. Kubica taber lidt til de 2. Men nu prøver Kovalainen igen, men Trulli er bestemt ikke nem at komme forbi.

67-68. omgang
Kovalainen prøver igen og imens han presser Trulli hårdt, duellerer Alonso og Piquet også. Kubica kan ikke følge Trulli og Kovalainen.
Piquet kommer forbi Alonso, nok fordi de sloges lidt med trafik.

69-70. omgang
Kovalainen kommer op på siden af Trulli, der trækker udad mod Kovalainen så hjulene rammer hinanden og Kovalainen må skære svinget meget. Mon Trulli får en straf?

Massa vinder, Räikkönen toer, Trulli 3., Kovalainen 4, Kubica 5er, Webber nr. 6, Piquet nr. 7, Alonso nr. 8, og så var der ikke flere point.
På de følgende pladser: Coulthard, Hamilton, Glock, Vettel, Heidfeld, Barrichello, Nakajima, Rosberg, Borudais, Fisichella, Sutil mens Button udgik.

Massa fører nu den samlede stilling med 48 point foran Kubica på 45 og Raikkonen nr. 3.

Et fantastisk løb for Toyota og Trulli, der beder om at få det italienske flag.

Billederne af Raikkonens defekte Ferrari viser med al tydelighed Ferraris overlegenhed på denne bane - selv med en defekt udstødning og et stort brændt hul i siden var ingen af de andre teams i stand til at overhale ham.

Alt i alt et spændende løb her på Magny Cours, tak fordi I fulgte med.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:50.245 2 10
2. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:08.145 2 8
4. 10. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T32:19.145 2 5
6. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T32:30.545 2 3
9. 7. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T32:41.245 2 0
10. 13. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:44.745 2 0
15. 15. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
69 omg. 2 0
16. 20. Nico Rosberg Williams Racing
P
69 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)