Tilbage i 50´erne var Lancia med i Formel 1, men vandt kun løb der ikke talte i mesterskaberne. Det var med D50´eren og med Alberto Ascari og Gigi Villoresi som kørere.
Bilen var enorm innovativ. Den havde en 8-cylindret V-motor, med de karakteristiske brændstoftanke monteret på siderne. Dette forbedrede faktisk aerodynamikken drastisk og tillod samtidig, at vægtfordelingen på bilen forblev konstant under hele løbet.
Alberto Ascari, 1952, her i en Ferrari, kørte for Lancia
Ascari døde i 1954 i et forfærdeligt uheld, og sammen med de store summer der blev brugt på at koncentrere sig om racing, tog firmaet en beslutning: Ikke mere racing.
Men det var dengang og nu kører rygtemøllen. For Lancia, der har haft enorm succes indenfor rally op til 1992, hvor man trak sig ud, er måske på vej tilbage efter flere årtier udenfor kongeklassen.
Så vidt vides, er der tale om en andel på 50% af teamet, men det er ikke lykkedes os at få en kommentar fra Toro Rosso.