Det kunne godt ligne en svinestreg af dimensioner, da Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes´ store stjerne, kørte direkte op i bagenden på Fernando Alonso´s Renault. Og kritikerne var hurtigt ude og sige, at det var en hævn for 2007, hvor de to kørte for samme team.
Men ifølge McLaren selv, er der en helt anden, og mere naturlig forklaring, på episoden. De siger nemlig, at frontvingen allerede havde siddet løst et par sekunder før sammenstødet, og dermed mistede Hamilton ikke bare greb, men også den vigtige downforce. dermed får bilen et pludseligt boost i accelerationen. I dette tilfælde landede Hamilton næsten ovenpå Alonso´s bil.
Uheldet skabte øjeblikkeligt furore i paddocken, nogle mente at det hele var spanierens skyld, fordi han bremse-testede, da han så hvem der kom op bag ham, mens andre igen mener, at det hele var Hamiltons skyld.
"Det er en interessant situation for os på pitvæggen, fordi man ser sådan et uheld og skal arbejde på at få ham ind igen, få bilen repareret, tjekke brændstof-mulighederne som måske kan hjælpe ham og så videre," siger Martin Whitmarsh.
Lewis Hamilton havde et svært løb i Bahrain. 2008
"På det tidspunkt vidste vi ikke hvad der var sket. Folk kom op til os efter løbet og spurgte, om han blev udsat for en bremsetest, og det kunne vi ikke svare på. Det antages derfor at man er undvigende, men sandheden er, at man simpelthen ikke aner det."
Ifølge McLaren´s egne data og telemetri, så sad frontvingen allerede løst, da han ramte Fernando Alonso. Det er Whitmarsh´ tanke, at hamilton måske har været i kontakt med en anden bil inden uheldet, hvilket kunne medføre den løse vinge.
Whitmarsh understreger, at teamet på ingen måde beskylder Alonso for uheldet, og mener at Hamilton, som sagt, har været i tæt kontakt med en anden bil umiddelbart før uheldet.
Hamilton endte på en skuffende 13. plads i Bahrain, Alonso endte som nummer 10.