Hvis Renault vil vinde i år så skal aerodynamikken på R28 forbedres. Det siger Pat Symonds fra Renault efter årets to første løb i Australien og Malaysia. I øjeblikket er måske fem teams bedre end Renault.
Pat Symonds siger
“I Australien troede vi McLaren havde en klar fordel, men da vi kom til Malaysia var vi ikke lige så sikre og Ferrari havde fordelen. Det tyder på, at vi vil se noget lignende sidste år, hvor holdenes performance skifter fra bane til bane efterhånden som deres styrker og svagheder bliver bekendte.”
Forkert kalibrering af Renault vindtunnellen gjorde R27 svær at køre.
”Bag disse biler er der en stor gruppe hold, der alle er meget tæt på hinanden, men jeg tror, at BMW, Toyota og måske endda Williams er foran os, så vi har en del at gøre. Der er et område som er det mest dominerende angående bilens performance og det er den aerodynamiske pakke. Situationen er meget anderledes i forhold til sidste år fordi sidste års aero performance ikke var hvad vi havde forventet det ville være og det var fordi vi havde et specifikt problem mellem vindtunellen og bilen.”
“Dette år har målingerne været absolute rimelige, det er kun fordi vores aero performance ikke er hvad vi ønsker den skal være, og på grund af dette betaler vi stadig prisen for den udviklingstid vi mistede ved at få kalibreringen korrekt. Vi prøvede desperat at indhente det tabte ved at begynde arbejdet på 2008 bilen tidligere, men det er tydeligt, at vi ikke har hentet alt det vi ønskede at hende.”
“Det vi kan gøre nu er at fordoble vores indsats på dette område og koncentrere os om at få forbedret den aerodynamiske performance.”
Aerodynamikken på den mesterskabsvindende Renault R26 virkede bedre end aerodynamikken på R28
Der bliver arbejdet på højtryk hjemme i England til den kommende test efter næste weekends Grand Prix i Bahrain.