Melbourne er ikke så repræsentativ en bane, men McLaren var klart bedst her. Ferrari er nok stadig nr. 2, hvis man prøver at se bort fra deres usædvanlige problemer.
BMW Sauber kørte lige op med Ferrari, men var noget efter McLaren. Kun McLaren, BMW og Ferrari kørte tider under 1:28,000 i løbet. Williams fulgte godt med, dog var Nakajima heldig at få point med en hurtigste omgang 2,2 sek. efter Kovalainens bedste tid 1:27,418.
Heidfeld foran Alonso på Albert Park.
Hvordan var det gået i Melbourne, hvis der ikke havde været udfald?
Der er naturligvis ikke en endegyldig facitliste til det spørgsmål, men her er et bud: 1. Hamilton, 2. Kovalainen, 3. Kubica, 4. Massa, 5. Heidfeld, 6. Trulli, 7. Rosberg, 8. Räikkönen. Sidstnævnte er nr. 8, fordi ingen efter Rosberg vurderes at have biler hurtige nok til at holde Räikkönen bag sig.
Sepang er en af de nye, dejlige baner designet af Hermann Tilke. Ferrari har overvundet vanskelighederne og er klart hurtigst. McLaren har problemer med at holde BMW Sauber bag sig. Williams har desværre fået store problemer og Renault ser næsten endnu svagere ud, trods Alonso.
Hvordan var det gået i Sepang, hvis der ikke havde været udfald eller uheld? Der er naturligvis heller ikke en endegyldig facitliste til det spørgsmål, men her er et bud:
1. Räikkönen, 2. Massa, 3. Hamilton, 4. Heidfeld, 5. Kovalainen, 6. Trulli, 7. Kubica, 8. Button.
Hvis de 2 løb var endt som ovenfor skitseret, ville vi have fået følgende stilling: Hamilton: 16 point, Massa: 13 p, Kovalainen: 12 p, Räikkönen: 11 p, Heidfeld: 9 p, Kubica: 8 p, Trulli: 6p, Button: 2 p, Rosberg: 1 p
Og konstruktørerne: McLaren: 28 point, Ferrari: 24 p, BMW: 17 p, Toyota: 6 p, Honda: 2 p, Williams: 1 p.
Starten på Malaysias Grand Prix med Räikkönen der presser teamkammeraten Massa.
Dette vurderes at være et billede på styrkeforholdet i F1 lige nu. Om dette vil holde de næste løb med afhænger af, om Ferrari har overvundet deres holdbarhedsproblemer og om Williams kan få løst de problemer, som de havde i Sepang.
Men henset til det forhold at Bahrain minder mere om Sepang end Melbourne, så vinder Ferrari nok næste løb med McLaren og BMW på de næste pladser. Måske med en Toyota inde i top 5 igen og Honda klar til at slå til, hvis der bliver udfald. Williams ser vi nok ikke i pointene igen, før F1 når til Europa. Renault ser overraskende svag ud i denne sæson, trods det at de har fået Alonso tilbage. De skal nok komme igen, men lige pt. ligger Renault nede som nr. 6 eller 7.
Heldigvis er der altid et vist element af tilfældighed og uforudsigelighed der spiller ind, så derfor vil næste løb byde på nye overraskelser, og vi kan håbe på en sæson, hvor flere forskellige kørere får fornøjelsen af at prøve at stå på podiet.
Statistik: Kun et hold har ikke haft udfald endnu: McLaren – det er naturligvis væsentligt, især fordi begge biler har fået point i begge løb. Derfor fører de. BMW’s ene udfald skyldtes Nakajima’s påkørsel af Kubica, under safetycar periode, hvorfor BMW kan tilskrives samme pålidelighed som McLaren.
Honda og Red Bull har ligeledes heller ikke haft defekter endnu, men også kun haft udfald som følge af uheld. Meget kan nå at ændre sig på denne statistik, når vi f.eks. skal se om gearkasserne kan holde til 4 løb.