I det sydlige Portugal, ligger den smukke Algarve-kyst. Området tiltrækker hvert år millioner af turister fra hele Europa, der flokkes om de perfekte strande, de lækre hoteller og den gode mad. Men snart er freden forbi.
I hvert fald hvis man skal tro Paulo Pinheiro. Han står i spidsen for en ny bane der er ved at blive opført i Algarve-området, til en pris af omkring €200 millioner, eller godt 1½ mia. danske kroner.
FIA har givet certifikation til byggeriet og der er allerede et Formel 1-team klar til at teste på den nye bane, der ventes at stå klar til oktober. I november lægger banen allerede asfalt til finalen i Superbike World Championship.
"Regeringen vil gøre sit bedste for at Portugal kan blive en del af verdens hovedsportsbegivenheder," siger vice-sportsminister
Laurentino Dias. "Banen er forberedt således, at den kan være vært for en række motorløb, fra de mest beskedne til Formel 1."
Ayrton Senna, John Player Special Team Lotus 97T. Estoril 1985
Portugal har tidligere været vært for Formel 1 løb. Det skete i perioden 1984-1996, men banen blev oprindelig opført i 1972 for at lægge asfalt til mindre klasser, herunder Formel 2. På grund af stigende krav til sikkerhed, blev banen anset for at være for farlig, og blev droppet efter 1996. Ayrton Senna vandt sit første løb på banen i 1985.
Længere tilbage har der været afholdt Formel 1 løb i landet, nemlig mellem 1958 og 1960, i henholdsvis Oporto og Monsanto, nær Lissabon.
Det nye kompleks bliver stort. 300 hektar land vil det fylde og området strækker sig fra havnebyen Portimao til bakkerne ved Monchique. Der vil kunne sidde 100.000 tilskuere, og yderligere 15.000 i et særligt VIP-tårn. Derudover bliver der bygget en fodboldbane, et luksushotel og private lejligheder.
Økonomi-minister Manuel Pinho siger, at Portugal er meget interesseret i at få genoplivet Grand Prix løb i landet, i et forsøg på at tiltrække private investeringer i landets noget slukne statskasse.
Portugal har i mange år været Europa´s fattigste land, men nu satses der på en skarp økonomisk kurs, hvori indgår øget eksport og flere private investeringer samt fokus på high-tech industrier.
Med nabolandet Spanien, der har hele to Grand Prix-løb på kalenderen i 2008, er et sats i denne retning et positivt tegn. Både med henblik på landets stigende økonomiske formåen, men også med henblik på at udvide den nuværende F1-kalender.