Efter sidste års katastrofeløb på Indianapolis banen, hvor kun seks biler stillede til start, har der været gnidninger mellem arrangørerne og FIA.
Indianapolis kontrakt med FIA gælder til og med i år, men en eventuel forlængelse kan stadig ikke komme på tale. På trods af, at Bernie Ecclestone har været fremme med ønsket om at fortsætte med at køre Formel 1 på den berømte Indianapolis Motor Speedway oval, så har IMS ejer og bestyrelsesformand Tony George endnu ikke ønsket at forlænge kontrakten.
Jarno Trulli opgiver sin første pole
Man kan spørge sig selv hvorfor. Godt nok havde vi dækskandalen sidste år, men spørgsmålet ligger ikke kun i om Michelin havde for dårlige dæk med eller om IMS også bærer en del af ansvaret. Trods alt var det deres diamantslebne asfalt som voldte Michelin problemer, og som Bridgestone gennem søsterselskabet Firestone havde fået analyser af.
Uanset hvad vil man ikke tage nogen beslutninger før dette års Grand Prix er kørt. Fred Nation, der er IMS’ talsmand har til lokalavisen The Indianapolis Star udtalt, at men sidste år i fællesskab blev enige om, at vente med en kontraktforlængelse indtil afviklingen af årets Grand Prix er forbi.
Red Bull trak sig fra det amerikanske GP
Men vil Bernie Ecclestone vente så længe. I tilfælde af, at IMS ikke ønsker at forlænge kontrakten, så ser det sort ud for Formel 1 i USA. Mange års tilløb vil være delvis spildte, og derfor er Bernie Ecclestone i gang med at lede efter andre lokationer.
Der er masser af muligheder for baner i USA, men med mindre man bygger en permanent bane til Formel 1 standarder, så må man gå ud fra, at det næste amerikanske Grand Prix bliver på en gadebane, som amerikanerne er så glade for.
Bernie Ecclestones svar kom han med for over en uge siden. Svaret blev bragt her på Bilmagasinet F1, og du kan læse dette ved at trykke
her.