Det var de helt store armbevægelser der var fremme, da David Richards i april 2006 kunne afsløre, at hans Prodrive blev det 12. team på gridden i 2008.
Længe så det ud til, at det udelukkende var formaliteter der kunne afholde Prodrive fra at stille til start i marts 2008, men der er siden kommet adskillige sten på vejen.
Først købte Prodrive Aston Martin, og straks begyndte spekulationerne om, at man ville stille op som Aston Martin, rygter der dog hurtigt blev nedkæmpet. Så tikkede der nyheder ind, at teamet havde sikret sig sponsorer og der var penge i kassen og man skulle til at bygge et nyt hovedkvarter.
I august 2007 kom udmeldingen så, at man ville stille til start i 2008 med en B-version af McLarens MP4-23, den der netop er blevet afsløret i
Stuttgart, og at motorerne sandsynligvis kom fra Mercedes.
Det var længe en offentlig hemmelighed, at McLaren ville levere biler og motorer til Prodrive. Her ser vi den nye McLaren MP4-23
I oktober sidste år, måtte Richards så indse, at den aftale han ville indgå med McLaren, ikke kunne føres ud i livet, på grund af reglerne om kundebiler.
Williams teamet indgav en protest over Prodrives og McLarens projekt, som mente at reglerne forbød denne form for aftale, nemlig at købe sig til en samlet pakke og køre under eget navn. I denne forbindelse sagde Richards, at selvom der på daværende tidspunkt endnu ikke var underskrevet en ny Concorde-aftale, så forpligtede han sig til at deltage i 2008.
Eddie Jordan, den legendariske teamchef, kom også med sine betragtninger i november, hvor han udtaler at de andre teams der bød ind på pladsen på lige fod med Prodrive, ganske enkelt bør få chancen igen. I hans øjne har de andre teams, blandt dem hans eget, lige så store, om ikke større chancer for at komme til start i 2008.
Gary Paffett så længe ud til at få det ene sæde hos Prodrive, sammen med Pedro de la Rosa
Kort tid efter meddelte Ron Dennis, at Prodrive var for sent ude med hensyn til køb af biler og motorer, men det er mere sandsynligt, at Richards har forsøgt at holde sig indenfor stregen og vil afvente en klokkeklar afgørelse fra FIA.
David Richards forsøgte til det sidste at søge om dispensation, så teamet kunne starte midt i sæsonen, men dette ønske blev afvist af FIA.
Med den nye Concorde aftale underskrevet, står det klart: Hvert team skal være konstruktører, det vil med andre ord sige, at det ikke er tilladt at sælge ud af vognparken til andre teams.
Richards kommentar til det, var at det nu ikke længere er financielt bæredygtigt for mindre teams at træde ind i sporten. For et mindre team som Prodrive, siger Richards, at det vil "blive for upraktisk til at blive konkurrencedygtigt."