Forkerte dæk på de to Ferrari biler kostede begge kørere chancen for at tage en sejr. FIA bestemte inden løbet, at alle kørere skulle starte på Bridgestones extreme-wet dæk, men den e-mail som FIA sendte ud til alle teams dukkede først op hos Ferrari klokken 13.37 lokal tid. Løbet startede 13.30.
Derfor måtte de to Ferrari kørere i pit fra anden startrække for at skifte til extreme-wet dækkene, og det satte de to kørere bagerst i feltet. Fordi de ikke startede løbet på de samme forudsætninger, som de andre kørere var de handicappet allerede fra start.
Luca Calajanni var meget diplomatisk: ”Der er intet vi kan gøre.”
Felipe Massa og Kimi Raikkonen kører ud på gridden med normale regnvejrsdæk
Chris Dyer, der er Kimi Raikkonens løbsingeniør var noget mindre diplomatisk. Diverse bandeord med blandet andet ordet Fu** indgik i de eder, som Chris Dyer brugte inden han blev stoppet af Ferraris PR personale.
Resultatmæssigt kan der ikke ændres noget, men en sådan smutter må ikke ske i en milliardsport som Formel 1.
Kimi Räikkönen, der sluttede på podiet sagde efter løbet: ”Vi kunne intet se. Det hårdeste var at finde ud af, hvor de andre kørere befandt sig og hvad de lavede. Mit løb blev ødelagt efter det påtvungne pit stop på omgang tre. Vi havde valgt at starte på de normale standard regnvejrsdæk, men nu finder vi aldrig ud af, om den beslutning havde kunne betale sig.”
Kimi Raikkonen kørte sig fra bagerst i feltet og frem til plads 3
“Da jeg først var bagest var det bare at gøre sit bedste for at rykke op. Alt i alt er en tredjeplads ikke et resultat man kan beklage sig over. Jeg overhalede en del i de svære betingelser. Vores opsætning havde været bedre i tørvejr, men bilen var rimelig hurtig og jeg mistede ikke meget tid på grund af min opsætning. Nu er mesterskabet noget sværere at vinde, men jeg vil stadig gøre alt hvad jeg kan for at vinde, som jeg plejer.”
Felipe Massa er nu ude af mesterskabet.
”Resultatet af løbet har fjernet mine chancer for at kæmpe om titlen, men set over hele sæsonen mener jeg, at jeg har været rimelig konkurrencedygtig. At vinde duellen mod Kubica på den sidste omgang var det bedste i løbet.”