• Forside

Japans Grand Prix: Live - Hamilton tager sejren

Så er det endnu en gang blevet tid til at vende snuden mod solens rige, Japan. Løbet bliver i år afholdt på Fuji-banen, efter en pause på intet mindre end 31 år. Følg vores LIVE dækning her.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 30/9 2007 klokken 06:09

Så er vi stået tidligt op endnu en gang, for at kunne levere live-kommentering til de morgenfriske læsere. Turen er kommet til sæsonens 15. løb og dermed er der tre løb tilbage, før en vinder kan kåres.

Historien om Fuji-banen, går tilbage til 60´erne, hvor navne som Clark, Hill, Stewart og senere Andretti har haft mulighed for at køre på banen.

Nogle læsere vil måske kunne erindre, at det såmænd var på denne bane, at mesterskabet i 1976 blev afjort. Niki Lauda kunne tage mesterskabet, men mente at forholdene var så farlige, så han trak sig. Den førende i mesterskabet, James Hunt, fik en tredjeplads og det var netop nok til at han tog titlen det år.

Både Jarno trulli og Ralf Schumachervil forsøge at gøre det så godt som muligt, på Toyotas hjemmebane. Billedet er fra Nürburgring i år

Efter en Hermann Tilke-ombygning af banen, blev den genåbnet i 2005 - af Ralf Schumacher - det er trods alt Toyota der ejer banen - og den er nu klar til at tage imod Formel 1-kørerne igen.

På papiret ser banen lidt tam ud. Ikke de store spændende sving, og heller ikke rigtig nogen signatursving. Men kørerne har udtrykt stor begejstring for banen og mange synes, at den så sandelig lever op til sin plads på kalenderen.

Langsiden er den længste i Formel 1, 1500 meter, ligeud, med speederen trykket gennem gulvet. Der er flere steder, som kan give anledning til drama. Blandt andet det første sving efter langsiden. Det er banens langsomste sving. Her forventer vi en del dramatik. Også sving 6 ser godt ud, for selve indgangen ser let ud, men den kan snyde selv en erfaren kører. Også Netz-svinget kan byde på noget. Svinget er en blød venstre, men pludseligt drejer den skarpt til venstre.

Lewis og Fernando starter 1-2 efter at have været hurtigst i kvalifikationen til det japanske Grand Prix på Fuji banen

Men til sagen. Hamilton tog pole i gårsdagens kvalifikation. Det var lige ved ikke at lykkes, for han lå til en tredjeplads. Med et sidste skud i bøssen, fik McLaren-raceren alt den kunne trække og han blæste forbi Alonso, med bare 79/1000-dele.

De to McLaren-kørere er altså i front, derefter følger de to Ferrari-drenge, med Kimi Räikkönen foran Felipe Massa. Så har vi Nick Heidfeld på en femteplads med Nico Rosberg ved siden af. Han dropper dog ned på en 16. plads, da man måtte skifte hans motor. Så kommer hele to overraskelser på én gang. Nemlig Jenson Button på Nico´s 6. plads og ved siden af ham Mark Webber i sin Red Bull. Sebastian Vettel lavede endnu en overraskelse og tager 8. bedste tid, mens Robert Kubica lidt skuffende må nøjes med 9. bedste startplacering. Giancarlo Fisichella rykker også op og stater som nummer 10.

Vejret har spillet en stor rolle i både træningerne og også kvalifikationen. De seneste rapporter vi har tilgængelige indikerer, at løbet sandsynligvis vil blive startet bag safety-car, da banen er meget våd og der ligger store mængder regn overalt. Skyerne hæner meget lavt, der er regn og en tæt tåge. Noget der absolut vil give en del drama.

Det bekræftes nu, at løbet vil starte bag safety-car. Dette vil tage lidt af brodden af den første omgang, men mon ikke der kommer masser af spænding alligevel.

Formationsomgangen er startet og alle kommer af sted.

1-2
Den første omgang er fuldendt og på grund af safety-car, er der ikke noget at rapportere, da bilerne jo holder deres placeringer. Det handler for kørerne om at få så meget varme i dækkene, hvilket er svært, da banen er meget våd og forholdene er svære. På trods af at de fleste starter på full wet, mister Massa grebet og spinner af banen. Ikke den store dramatik, men det viser at det bliver svært for kørerne.

Massa i pit. Han startede på intermediate og det forklarer hans lille skovtur. Han får full wet på, men dropper gevaldigt ned gennem feltet. Det bliver en stor opgave for den brasilianske kører.


3-4
Räikkönen går i pit og får full wet på. Ærgerligt at han måtte starte på intermediate, da han reelt har en chance for at vinde mesterskabet.

I radioen til Heikki Kovalainen hører man, at forholdene bliver værre. Dette ligner en ny udgave af Nürburgring.

Løbet er stadig under SC og vi har ingen rapporter om, hvornår den bliver taget ind igen.

Stillingen er: Hamilton, Alonso, Heidfeld, Button, Vettel og Webber.

5-6
Räikkönen er 21 efter sit pit-stop og havde lige en lille spinnetur. Det er stadig usikkert, hvornår løbet gives frit. Vi har den første bil der er ude, nemlig Vitantonio Liuzzi.

7-8
Vejgrebet på banen er ok, men det er regnvandet der ligger på banen, som er problemet. Teamradioen fra Toyota lyder, at regnen vil fortsætte. Sigtbarheden er få meter, ja ikke engang det. Den sky af regn der kommer op efter hver bil, drukner simpelthen al udsyn.

9-10
Regnen fortsætter ufortrødent. Problemet er blandt andet, at regnen ikke kommer væk fra banen, da den vælter ned fra oven, så der ligger deciderede vandpytter på banen. Ingen vind, og minimal sigtbarhed. Safety-car er stadig ude, og der er stadig ingen meldinger ude, om hvornår den kommer ind.

11-12
Liuzzi var meldt som udgået, men er tilbage på banen. Han skulle lige stoppe i pit for at skifte dæk og få lidt benzin på bilen, men han er stadig med.

13-14
Højdepunktet indtil videre, er Yamamoto der går i pit og får et regulært pit-stop. Det ser ud som om, han har lidt svært ved at sætte bilen i gear, men kommer af sted. Sikke en gyser!

Kimi kommer i pit igen og får lidt ekstra benzin på. Dæk bliver ikke skiftet.

15-16
Massa i pit og får intet brændstof på, men til gengæld bliver der skiftet dæk. En lidt besynderlig strategi, da jeg troede de begge ville fylde maksimum brændstof på, og dermed slippe for flere pit-stop.

Der er stadig intet der tyder på, at løbet bliver givet frit. Faktisk sidder vores venner fra TV2, Jens Winther junior og Flemming Toft, og diskuterer, om ikke man simpelthen bør stoppe løbet og neutralisere stillingen, sådan at løbet ikke tæller i den samlede stilling.

Jeg kan kun være enig med de to herrer, da dette er en parodi på et løb. Spørgsmålet er, om det sker. Hvis løbet bliver aflyst, vil der så blive givet point? I så fald vil dette være nådestødet for Räikkönen, da han ligger som nummer 19.

17-18
Massa får en straf, for at overhale under safetycar. Der kommer en del biler i pit nu, til deres første regulære stops.

NU sker der noget! Løbet vil blive givet frit på 18. omgang. Kan ferrari få noget ud af deres noget besynderlige strategi?

19-20
Drama, kaos! SC er væk og allerede få sving efter er der flere biler ude. Hamilton strøg ned af langsiden og holder føringen, mens Alonso er lige efter.

Heidfeld bliver ramt bagfra, uvist af hvem og er godt ødelagt. Det betyder at Vettel er treer. Wurz og Massa rammer hinanden og det ser ikke godt ud for Massa´s chancer for at score point. Han er uskadt, det er bilen også, men han må i pit og tage sin gennemkørsels straf for at overhale under SC.

21-22
De to McLaren-kørere lige med et par sekunder mellem dem, mens Vettel er 9 sekunder efter Alonso.

I slowmotion ser vi Heidfeld bliver ramt af Button, som forsøgte sig indenom. Sato har også problemer med fronten og har ramt nogen eller noget på banen. Sato i pit. Lige da han er ved at være klar, udbryder der brand omkring bilen. Det ser meget dramatisk ud, men er det samme der skete for Massa for nogle løb siden. Det er ekstra brændstof der lige bliver brændt af. Sato får at vide han skal køre, og det ser lidt vildt ud med flammerne der slikker sig omkring højre side.

23-25
Räikkönen er nummer 12 og er 43 sekunder efter Hamilton. Havde lige en tæt kamp med Schumacher på 11. pladsen. Kimi angriber tyskeren, der må vige pladsen for den flyvende finne. Den næste der står for skud er Heidfeld, der efter sit sammenstød har mistet mange placeringer.

Oppe foran er det stadig Hamilton og Alonso, stadig med godt to sekunder mellem de to. Vettel har også lidt plads både foran og begved og ligger og nyder godt af udsynet.

26-27
Alonso er den første McLaren-kører i pit. Langt stop til spanieren. Han har fået masser af brændstof, måske til resten af løbet. Han kommer ud efter Kubica. Dermed er Vettel nu nummer to.

28-29
Masser af brændstof til Hamilton. Stillingen er nu Vettel, Webber og Hamilton. Alonso skrider af banen, men fanger den og er tilbage på banen. Han er nu 8.

30-31
Kubica klemmer sig forbi Kovalainen. Coulthard vil også gerne forbi finnen, og der er tæt kamp mellem de to i regnen. Massa tager endnu en lille skovtur i det våde, men er tilbage.

Webber er 3 sekunder efter Vettel, og mindsker afstanden til Vettel. Heidfeld er 9 lige nu, men bliver hæmmet af Sato, der skal give plads for han er en omgang tilbage.

Kubica kører rigtig hurtigt nu. Han ligger og presser Kovalainen ned ad langsiden og overhaler finnen uden problemer.

32-33
Den førende Vettel - flot kørt - kører i pit. Spørgsmålet er hvor han kommer ud. Vettel kommer ud lige foran Räikkönen. Webber fører nu det japanske Grand Prix. Han har ikke været i pit endnu og det ventes hvert øjeblik.

Heidfeld gentager succesen fra Bahrain, hvor han overhalede Alonso. Med en lettere bil, tager han den dobbelte verdensmester idet man kommer ind i første sving.

34-35
Kubica er oppe og presse Hamilton. Den polske stjerne har endnu ikke været i pit. Han ligger bag Hamilton, men da englænderen mister greb og spinner, rammer Kubica Hamilton og de spinner begge to. Kubica er røget forbi Hamilton.

Heidfeld tager sit pit-stop.

36-37
Hamilton kører forsigtigt nu og lader både Kovalainen og Coulthard komme forbi.

Regnen er ikke så voldsom mere, og der er ved at blive kørt et tørt, eller rettere et ikke så vådt spor.

Massa er nummer 12, mens Räikkönen er 7, efter Vettel.

Vi har nu to Renault-biler i spidsen. Kovalainen foran Fisichella.

38-40
Kubica bliver undersøgt af løbsledelsen. Det kan være hans forsøg på overhalingen på Hamilton, der var lidt kontroversiel.

Det bliver hårdt for Räikkönen nu. Han er inde til sit andet stop, og med mindre der sker noget for de to McLaren-kørere eller de må tage et ekstra stop, så er Kimi reelt ude af stand til at vinde mesterskabet nu.

Ferrari satsede på intermediate-dæk fra starten og det kostede Kimi hans chance for at vinde.

41-42
Yamamoto spinner på den regnvåde asfal. Ingen problemer.

Alonso ude! Bilen er totalt smadret! Det ser ud til at han har ramt dækbarrieren meget hårdt. Han er den eneste involverede, så måske han tabte bilen i svinget. Normalt er Alonso kold, men det tog lidt tid før han kom ud af bilen og han ser lidt rystet ud. SC kommer på banen.

Hamilton, Webber, Vettel og Liuzzi - ganske overraskende, da han var meldt ude - er de fire førende.

Kovalainen, Massa, Coulthard og Fisichella på de fire næste pladser.

43-44
Vettel er hurtigst på banen, indtil SC kom ud. En stor dag for Toro Rosso-teamet. Ganske imponerende af den 20-årige kører.

Pit-lanen er åbnet under safety-car og nu kommer de ind. Sutil ligger 9. Helt fantastisk for de små teams i dag.

Det er lidt svært at holde styr på hvem der ligger hvor, så vi nøjes med at skrive, at løbet alligevel blev spændende og ganske overraskende, med normalt anonyme kørere der lige pludselig ligger og kæmper om point, og en dobbelt verdensmester der er ude.

Hvis stillingen holder, så vil Hamilton være 12 point foran Alonso med to løb tilbage.

45-48
Webber ude! Han lå nummer to er lige pludselig ude! Og det endda under SC. Det er Vettel der kommer for tæt på Webber og begge er ude! Hvor er det synd for de to kørere. Efter en imponerende opvisning af begge kørere, er de nu ude og det der skulle have været en kæmpe triumf for de to Red Bull-teams, med podieplaceringer, bliver nu til en sort dag for dem. Ærgerligt, ærgerligt.

Jeg retter. Vettel er stadig med, men som nummer 17.
Hamilton stadig i front, men nu er Kovalainen pludselig toer. Massa er treer. Godt kørt. Nej, Vettel er ude. Han står i pitten og ser ud som om han græder inde i hjelmen. Helt forståeligt, efter den flotte opvisning tidligere.

SC kører ind denne omgang. Kimi er i point, der samme er Barrichello på den sidste point-givende plads.

Hamilton trækker luften ud af feltet, og løbet er givet frit. Massa presser Kovalainen, men når ham ikke.

Hamilton lukker op ned til Kovalainen, med godt et sekund. Räikkönen er forbi både Fisichella og heidfeld. Han har nu kun godt et sekund op til Coulthard.

49-51
Hamilton trækker flere sekunder ud af afstanden ned til Kovalainen. Massa er stadig 3´er. Coulthard er fanget i en Ferrari-sandwich, med Massa foran og Räikkönen bag sig. Fischella er 6. De to Spyker-racere, ser stadig ud til at være i live. Sutil er 10.

52-53
Barrichello ligger godt fire sekunder efter Heidfeld, som besidder 7-pladsen. Ralf Schumacher udgår. Ingen stor dag for Toyota.

54-55
Ferrari må sparke sig selv bagi, da de satsede på intermediate-dæk fra starten. Bevares, de ligger begge i pointene, men dette er slet ingen hjælp, nu hvor Räikkönen reelt er ude af mesterskabet.

Davidson udgår. Button der havde en ganske anstændig første halvdel af løbet, ligger nu nummer 13.

56-57
Vi nærmer os 2 timer, med 12 omgange igen. Kimi kommer forbi Coulthard i en risikabel, men meget flot overhaling ag skotten, og er nu efter Massa. Måske han ikke skal afskrives helt endnu?

Räikkönen oversatser vildt og ryger helt af sporet! Redder den og holder fjerdepladsen. Hvis Kimi skal have en chance, skal Massa slippe speederen lade ham komme forbi.

58-60
Næ! Massa kommer i pit. Måske et forsøg fra Ferrari, på at undgå straf. Hvis de havde benyttet sig af direkte teamordrer, får de en bøde og en straf, men på denne måde, kommeer Räikkönen på på en tredjeplads og kan dermed stadig have en outsider-chance for at vinde mesterskabet. Absolut en diskutabel beslutning fra Todt, men lovlig.

Räikkönen haler kraftigt ind på Kovalainen. Han er nu mindre end to sekunder efter sin landsmand. Gør han det? Er han tilbage i kampen? Eter at have ligget sidst, med en forfejlet strategi fra teamet, ligger Kimi nu til at overhale Kovalainen og demed lægge an til at score 8 point. HVIS han kommer forbi, altså.

61-62
Barrichello kommer i pit fra en syvendeplads og må opgive at score point denne gang.

6 omgange tilbage, med Hamilton klart i spidsen. Han sætter ikke en fod forkert, og har kørt et perfekt løb.

Räikkönen er ved at være tæt på Kovalainen. Der skal snart komme et angreb fra ham, hvis han skal gre sig forhåbninger om at holde VM-drømmen i live.

Stadig masser af regn og det er meget svært at holde bilerne på sporet.

63-64
Ralf Schumacher har fået liv i bilen igen og er dermed stadig med. godt nok en hel del omgange bagefter, men alligevel....

1,7 sekunder mellem de to finske kørere på anden og tredjepladsen. Kovalainen har vundet 9 placeringer i forhold til sin start, mens Sutil har vundet massive 11 placeringer. Til sammenligning har Trulli mistet en placering i forhold til sin start og ligger nu 14.

65-67
2 omgange igen. Räikkönen forsøger et angreb på Kovalainen, men det lykkes ikke. Heidfeld er ude, og Sutil er nu i pointene.

Kimi skal forbi Kovalainen, men kan han nå det? Endnu et angreb fra Kimi. Hamilton mangler få sving.

Kovalainen holder Räikkönen bag sig. Hamilton tager det ternede flag i det japanske Grand Prix. Sikke et van(d)vittigt. En formidabel opvisning fra den 22-årige debutant Hamilton. Kovalainen tager andenpladsen, mens Räikkönen må nøjes med det nederste trin på skamlen.
Coulthard tager fjerdepladsen.

Massa og Kubica kæmper til det sidste. Femtepladsen går til Fisichella. Massa forsøger sig indenom på polakken, men bliver afvist. Side om side er de nu, men Kubica afviser igen! Sikke et race. Massa går bredt og ryger af banen, lige på opløbsstrækningen, men formår at holde den kørende og kommer forbi Kubica.

Super resultat for Renault og de to kørere, men rigtig flot af Liuzzi der får et enkelt point, efter at være blevet dømt ude.

Som det ser ud med stillingen nu, har Hamilton 107 point, mens Alonso har 95. Räikkönen har nu 90 med sin tredjeplads, mens Massa har 80 point.

Der er to løb tilbage. Kina om bare en uge - husk at læse vores rapporter og stil uret, for vi skal tidligt op endnu en gang - og til sidst Brasilien den 21. oktober.

Tak for denne gang, og tak fordi I læste med.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)