Efter en sidste træning, der blev mærket af at Kimi Räikkönen strøg i dækmuren for fuld fart, så er vi om et øjeblik klar til at dække kvalifikationenen. Man arbejder på højtryk for at få flyttet Räikkonens motor fra den stærkt skadede bil, over i et reservechassis, selvfølgelig for at undgå de 10 pladseringers straf, som det vil koste at anvende reservebilen.
Q1
1 del af kvalifikationen er startet og som sædvanlig, så er det ikke den hektiske aktivitet der præger den. De fleste kørere fra toppen er først ved at trække i overallsne og spænde hjelmen, for at få kørt en installationsomgang.
Räikkönen er logisk nok første mand fra toppen, der er på banen. Han kører i reservebilen, med weekendens motor og har et behov for at få kørt nogen omgange, så han ikke er alt for langt efter de andre, hvad angår setup til resten af kvalifikationen og morgendagens løb.
Spyker er som bekendt mødt op med deres b-spec, hvilket har gjort at kampen i bunden er intensiveret, de er kommet tættere på de andre bundhold, det forhindrer dog ikke Yamamoto i at spinne rundt og sætte bilen af. Han holder dog liv i den og kommer ud på banen igen.
Halvdelen af Q1 er afviklet og bedste mand er pt. Räikkönen.
Monza er blevet ændret op til løbet, blandt andet på opfordring fra kørernes organisation, så er store dele af kattebakkesandfangne erstattet med afkørselsarealer af asfalt, det gør det blandt andet nemmere at komme tilbage på banen, efter man har været udenfor de hvide streger.
Med 5 minutter tilbage, så er vi tilbage ved det normale. Ferrari, McLaren-Mercedes og BMW Sauber deler de første 6 pladser i stillingen.
Luca Montezemolo og Jean Todt under Italiens Grand Prix 2006
Michael Schumacher er i al stilfærdighed mødt op til dagens kvalifikation, upåagtet tidligere meldinger om at han ville holde sig væk fra løbene.
Q1 er slut, men de som er på en omgang må fuldføre. Yamamoto, Sutil, Schumacher, Coulthard, Liuzzi og Davidson er pt. dem som ryger ud.
Davidson klarer at komme ud af de 6 dårligste, desværre på hans teamkammerats bekostning. Takuma Sato ender som nummer 17.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:21.718 |
3 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:21.956 |
3 |
3. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:23.559 |
7 |
4. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:23.505 |
7 |
5. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:22.309 |
3 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:22.673 |
7 |
7. |
Jenson Button |
Honda |
1:23.639 |
6 |
8. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:23.474 |
7 |
9. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:23.107 |
4 |
10. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:23.088 |
4 |
11. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:23.724 |
7 |
12. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:23.575 |
7 |
13. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:23.333 |
7 |
14. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:23.739 |
5 |
15. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:23.578 |
8 |
16. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:23.646 |
6 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
17. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:23.749 |
5 |
18. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:23.787 |
7 |
19. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:23.886 |
6 |
20. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:24.019 |
6 |
21. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:24.699 |
10 |
22. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
1:25.084 |
8 |
Q1
Q2
Q2 er startet. Der sker absolut ingenting. Spørgsmålet er hvilke 6 der skal skæres fra og hvem der klemmer sig med i Q3, på en af de få ledige pladser.
Med under 10 minutter igen, der er Jarno Trulli første mand til at sætte en tid. 1.23.381 er første gældende tid.
Hamilton slår Massas hidtil bedste tid, dagens kvalifikation ender sandsynligvis som de sidste mange kvalifikationer, hvor McLaren og Ferrari kørere skiftes til at sætte bedste tid. Spørgsmålet er så om Massa endnu en gang skal tage pole. Han har været knivskarp på den sidste omgang hele året.
5 minutter igen og med dobbelt Ferrari og McLaren i front, så har vi nok set dem for sidste gang inden Q3.
Kubica og Heidfeld sætter sig på de næste 2 pladser, foran Niko Rosberg der er best of the rest pr. Kovalainen, Barricehllo og Webber sidder på de sidste 3 adgangsgivende pladser.
Tiden er udløbet og de fleste er på den sidste gældende omgang.
Rosberg, Button, Trulli og Kovalainen tager de sidste 4 pladser.
Det betyder at Fisichella, Barrichello, Davidson, Vettel, Wurz og Webber er ude af kvalifikationen. Q3 starter om få minutter.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:21.356 |
6 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:21.746 |
6 |
3. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:21.993 |
6 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:22.369 |
10 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:22.400 |
7 |
6. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:22.466 |
7 |
7. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:22.748 |
13 |
8. |
Jenson Button |
Honda |
1:23.021 |
12 |
9. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:23.107 |
13 |
10. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:23.134 |
13 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
11. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:23.166 |
13 |
12. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:23.176 |
13 |
13. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:23.209 |
11 |
14. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:23.274 |
12 |
15. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:23.325 |
13 |
16. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:23.351 |
15 |
Q2
Som sædvanlig, så starter Q3 med det store benzinafbrændingsshow, for at man kan få kørt tankene ned til de hurtige omgange.
Ved udkørslen holder en hel række af biler klar, upåagtet at der er tæt på 30 grader på Monza.
Alonso har været hurtigste mand det meste af weekenden, men mangler efter 4 minutter stadig at sætte en tid i Q3.
Halvdelen af kvalifikationen er overstået og vi begynder at nærme os det tidspunkt, hvor de reelle tider sættes. Samtidigt, så begynder de første dækskifter at finde sted, Massa og Hamilton er de første til at få nye dæk på.
5 minutter tilbage og slagudvekslingen er begyndt, Massa sætter bedste tid, der overtages af Hamilton, der slås af Alonso. Ikke mindst McLaren kører lynende hurtigt.
2½ minut igen, der pittes, skiftes dæk og så er der gjort klar til en sidste flyvende omgang, hvor passage af stregen skal times bedst muligt.
Massa er første mand til at starte på sin sidste omgang. På 1. sektor er han 1/10 sekund efter bedste sektortid.
Dobbelt McLaren i front, foran Massa, Heidfeld og Räikkönen. Alonson endte som bedste mand og starter ind til videre forrest i morgen. Dominansen har været overraskende stor i dagens kvalifikation.
Følg med i morgen, når vi følger løbet live på Danmarks bedste formel 1 site.