Sagen er klar. I går kunne vi fortælle om, at et konsortium bestående af den hovedrige indiske forretningsmand Vijay Mallya og Spyker´s nuværende teamchef Michiel Mol, har lagt et tilbud på bordet. Dette er nu bekræftet, og dermed vil Spyker F1 ophøre med at eksistere.
I en officiel meddelelse fra tidligere idag, sagde en repræsentant for konsortiet, at Spyker havde accepteret buddet og købet vil blive effektueret inden 30 dage. Dette kan betyde, at Spyker vil nå at køre to løb mere, og derefter vil det nye team så overtage pladsen, præcis som vi så da Spyker overtog Midland i 2005.
"Jeg har drømt om at eje et Formel 1 team," siger Vijay Mallya. "Jeg ledte efter den rigtige anledning og det rigtige at dukke op på."
"Team India er på banen," meddelte han stolt.
Økonomien har været omdrejningspunktet for købet af Spyker. Teamet købte Midland F1 i 2005 for ca. $106 millioner og er nu solgt for godt tre millioner mere. Alligevel skal man ikke tro, at de tidligere ejere får kassen til at gå lige op. Alene i det første halve år i 2007, har teamet tabt næsten €30 millioner, godt 225 millioner kroner og har samtidig haft store driftsomkostninger.
Eddie Jordan, John Howett og Vijay Mallya ved et Toyota Party i Monaco
"Jeg kan ikke kommentere om budgettet på nuværende tidspunkt," siger Mallya. "Hvis det skal stige 30 til 40 procent og det kan retfærdiggøres, så må vi gøre det nødvendige."
"2008 vil blive det startende punkt for en gradvis forbedring. Der vil ikke ske nogen mirakler."
Mallya var også forsigtig med at love for meget angående kører-lineup, men eksperter tror på, at Narain Karthikeyan kunne få det ene sæde, mens Karun Chandhoks måske kunne få det andet. Dermed vil man stå med et rent indisk team.
Aftalen kan også betyde, at FIA måske vi larbejde endnu hårdere på at få Indien med ppå kalenderen. Først var det usikkert, så var en aftale i hus, men derefter kom der gnidninger mellem bestyrelsen bag banen og Ecclestone, og på nuværende tidspunkt er intet afgjort
endnu.
Med Mallya som initiativ-tager og eventuel pengemand, kunne det pludselig se rigtig godt ud for et indisk Grand Prix. Mallya har dog tidligere udtalt, at han ikke er interesseret i at lægge penge i kassen til bygningen af banen, for som han sagde for et par uger siden: "Hvis IOA(den Indiske Olympiske Komité, red.)kan gøre det, så lad dem, men hvorfor skulle jeg investere?".
Med sit eget indiske team, kunne han måske overtales til en donation.