Ungarns Grand Prix blev nærmest en kulmination på Hondas negative udvikling, da Jenson Button udgik og Rubens Barrichello sluttede lige i bagenden på Spyker, som i parentes bemærket sluttede næstsidst.
Men efter ansættelsen af specialisterne i aerodynamik, Loic Bigois og John Owen, har man efter sigende, fundet årsagen til Hondas manglende fart: Der er en alvorlig fejl i kalibreringen i Hondas vindtunnel i Brackley, England.
Den gode nyhed er, at fejlen er fundet, men den dårlige er, at det tager lang tid at rette den.
Rubens Barrichello i den uheldige model, Honda RA107.
Umiddelbart inden Ungarns Grand Prix rejste Rubens Barrichello til Brackley for at blive præsenteret for Loic Bigois og John Owen. De to har tidligere arbejdet for henholdsvis Williams og BMW.
”Vi havde en lang samtale og begge gjorde et stort indtryk på mig. Jeg hørte præcis fra dem, hvad jeg forventede. De mener, at kalibreringen af vores vindtunnel er forkert, og at det er derfor, at alt hvad vi har udviklet på bilen ikke har været effektivt,” siger Barrichello.
”Vi bliver nødt til at ændre mange dele i selve strukturen i vindtunnelen, og det vil tage omkring en måned, indtil vi er i stand til at se resultaterne.”
”Det bedste for os vil være, at få vished for, at næste års bil vil blive god. Men til det behøver vi at ændre dette års bil, for at vide om ændringerne går i den rigtige retning.”
”Det er jeg sikker på at de gør – det skal de,” slutter Barrichello.