Det vil ikke være for meget at sige, at optakten til Europas Grand Prix snarere har været præget af den verserende spionagesag end bilernes performance på banen.
Vi vil i det følgende abstrahere fra den vanvittige sag og for en stund vende os til kvalifikationen på legendariske Nürburgring i Tyskland.
I træningerne op til løbet, fredag og lørdag, har Ferrari vist stor styrke med McLaren, ikke overraskende, brøkdele af sekunder efter. Lige efter finder vi BMW og endnu engang Toytota fulgt af Red Bull.
Alt kunne med andre ord ske i denne spændende kvalifikation.
Følg herunder begivenhederne som de udspandt sig LIVE:
Q1
Første bil på banen er Adrian Sutil i Spyker, og det bliver sandsynligvis også eneste gang at dette udtryk kan bruges om ham. Et par omgange senere kommer Winkelhock, Christijan Med-Benzinslangen-Slæbende-Efter-Sig Albers' afløser, på banen.
Rosberg i Williams kommer ud og sætter hurtigste tid 1 1:33.049, et godt stykke under de hurtigste træningstider. Kort efter er Wurz hurtigst hvorefter Trulli er hurtigst. Tiderne skifter hurtigt og indtil nu har 9 kørere været på banen.
Med 7 minutter tilbage er Hamilton hurtigst overraskende fulgt af en ligeledes hurtig Takuma Sato.
Med 3 minutter tilbage er Alonso hurtigst fulgt af Massa,og Coulthard i Räikkönen, Massa, Heidfeld og Kubica. Indtil nu ser det godt ud for Davidson og Sato i Super Aguri. Begge er med blandt de 16 forreste med kun 1 minut tilbage.
Forrest holder Alono skansen med Massa og Räikkönen halsende efter. Hamilton har endnu ikke vist sig helt fremme, da han ligger som nr. 4.
Bagest når Davidson og Sato med, men det må være skuffende for Honda og Red Bull, at Button og Coulthard ikke formåede at kvalificere sig. Heller ikke Sutil, Winkelhock, Liuzzi og Speed skal ud i Q2.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:31.074 |
3 |
2. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:31.447 |
3 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:31.522 |
3 |
4. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:31.587 |
3 |
5. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:31.889 |
5 |
6. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:31.961 |
4 |
7. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:32.117 |
7 |
8. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:32.173 |
6 |
9. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:32.378 |
7 |
10. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:32.381 |
7 |
11. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:32.446 |
6 |
12. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:32.594 |
7 |
13. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:32.629 |
6 |
14. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:32.674 |
6 |
15. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:32.678 |
6 |
16. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:32.793 |
6 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
17. |
Jenson Button |
Honda |
1:32.983 |
6 |
18. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:33.038 |
6 |
19. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:33.148 |
6 |
20. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:33.151 |
6 |
21. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:34.500 |
9 |
22. |
Markus Winkelhock |
Spyker |
1:35.940 |
6 |
Stillingen efter Q1
Q2
Pitlanen er åbnet igen, men efter 3 minutter er stemningen temmelig afslappet i garagerne (måske lige bortset fra Honda og Red Bulls).
Med 10 minutter tilbage bryder Jarno Trulli stilheden og kører ud kort efter fulgt af teamkammeraten Ralf Schumacher. Trulli er normalt god for en hurtig omgang og sætter foreløbig hurtigste sektor 2 og 3, men Schumacher er en bid hurtigere i tiden 1:32.446.
Så kommer Ferrari med Felipe Massa ud og sætter omgående bedste tid i 1:30.912. Med 5 minutter tilbage ligger brasilianeren forrest tæt fulgt af Alonso og Hamilton i McLaren. Som firer finder vi Räikkönen.
I 'knock out zonen' befinder Fisichella, Barrichello, Webber, Wurz, Sato og Davidson sig. Der er nu kun 1 minut tilbage og ingen af de bageste har formået at rykke frem i rækkerne.
Bilerne strømmer nu ud for at sætte deres bedste tid. Med tiden udløbet finder vi stadig Massa forrest fulgt af Alonso, Hamilton og Räikkönen. Længere nede er Fisichella overraskende ude og Trulli taber bilen i en kurve, men italieneren kan glæde sig over alligevel at slippe med sammen med teamkammeraten Schumacher. Igen fremgang for Toyota.
Renaults Giancarlo Fisichella udtaler, at han kom ind i trafik og derefter blev nødt til at presse hårdt. 'For hårdt' kan man hermed konkludere.
Også Webber og Kovalainen kan være tilfredse med deres 7. og 8 plads men Rosberg er ude - angiveligt pga. trafik og en fejl under en nedbremsning.
Hos Honda udtaler Barrichello, at deres bil stadig ikke er hurtig nok under kvalifikationen, men teamet føler, at det trods alt går fremad. Det første ved vi efterhånden men det sidste kan kun fremtiden vise .
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:30.912 |
6 |
2. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:30.983 |
6 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:31.185 |
6 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:31.237 |
6 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:31.444 |
10 |
6. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:31.652 |
10 |
7. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:31.783 |
13 |
8. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:31.843 |
12 |
9. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:31.859 |
12 |
10. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:31.661 |
12 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
11. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:31.978 |
13 |
12. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:31.996 |
12 |
13. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:32.010 |
13 |
14. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:32.221 |
12 |
15. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:32.451 |
12 |
16. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:32.838 |
11 |
Stillingen efter Q2
Q3
Der er som sædvanlig kø ved udkørslen med Räikkönen forrest. Hamilton vil også gerne være en af de første sammen med Massa. Kort efter sætter de i gang og Alonso kvitterer med at være hurtigst i tiden 1:31.074. Derefter følger Hamilton og Kovalainen.
De første omgange er handlingsplanen, at brænde benzin af, og med 10 minutter tilbage er Alonso stadig hurtigst fulgt af Räikkönen, Heidfeld, Massa, Hamilton, Kubica, Trulli, Schumacher, Kovalainen og Webber.
Hamilton kører helt op bag Raïkkönen og viser, at han gerne vil længere frem end den øjeblikkelige 5. plads lægger op til og briten kører nu hurtigste sekter 1. Han presser dog materiellet mere end bukserne kan holde og kører på dramatisk vis frontalt ind i dækmuren i 'Schumacher S' kurven. Heldigvis kravler han selv ud, men ser ikke helt frisk ud.
Årsagen ser man kort efter, da højre fordæk eksploderer og det er komplet umuligt for den unge kører at holde bilen og kollisionen er uundgåelig. Man tænker uvilkårligt på, hvor mange G-kræfter Hamilton var udsat for under mødet med dækmuren - farten er ca. 270 km/t! Spørgsmålet er, om han kan køre i morgen.
Rødt flag med 5:13 min. tilbage af Q3.
Ambulancen ankommer og det ser ud som om, at Hamilton skal bæres ud i båre. Bekymrede miner i McLaren-garagen og Ron Dennis' mundvige er forståeligt nok endnu mere nedadvendte end de plejer. Teknikerne undersøger området omkring Alonsos højre forhjul for at finde en eventuel årsag til Hamiltons afkørsel.
TV-billederne viser røgudvikling umiddelbart inden dækeksplosionen og udefra ligner det et sammenbrud i hjulophænget, som derefter rammer dækket, der eksploderer.
Hamilton kan tilsyneladende ikke stå på benene og må bæres ud fra banen, spændt fast i en båre. Heldigvis har han 'thumps up' imens han ligger på båren. Betragter man bilen, eller resterne af den, er siddebrønden heldigvis uskadt, hvilket lover godt for Hamilton. Hvis han kommer på banen i morgen, vil han dog ikke starte bedre end nr. 10.
McLaren oplyser nu, at det er et problem med en hjulpistol under sidste dækskifte, hvorved hjulet ikke blev ordentligt fastspændt. Har vi hørt den historie før? Hos Audi under Le Mans, f.eks.?
Vi får nu at vide, at Hamilton skal på hospitalet, så det er så godt som sikkert, at han ikke deltager i morgendagens Grand Prix.
Nedtællingen er begyndt. Kvalifikationen startes igen kl. 15.27 og BMW og Ferrari holder allerede forrest i pitudkørslen.
Lad os repetere rækkefølgen inden de sidste 5 minutter påbegyndes: Alonso, Räikkönen, Heidfeld, Massa, Kubica, Trulli, Schumacher, Kovalainen og Webber.
Med 5 minutter tilbage får vi en frisk frontmelding fra Ron Dennis. Teamchefen siger, at Hamilton ikke har nogen brud men køreren skal have nogle timers ro og så vil det senere blive afgjort om han kommer på banen i morgen.
Trulli er nu hurtigst men den plads overtages kort efter af Massa, men Räikkönen er kort efter hurtigst. Trods udskridning presser Alonso sig ind foran Massa, der følges af Heidfeld.
På de følgende pladser finder vi Kubica, Webber, Kovalainen, Trulli og endelig Ralf Schumacher. Sidstepladsen indtages af Hamilton, som vi, måske, ifølge McLarens danske pressechef Christina Kolby, alligevel vil se imorgen.
Gode nyheder på en ellers dramatisk dag.
Fra den tekniske side er realiteterne på Hamiltons racer også barske: Motoren skal kunne flyttes fra vraget UDEN at blive repareret på. I modsat fald må Hamilton starte som sidste mand. Alle andre dele kan dog skiftes uden straf.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:31.450 |
16 |
2. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:31.741 |
16 |
3. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:31.778 |
16 |
4. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:31.840 |
20 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:32.123 |
20 |
6. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:32.476 |
22 |
7. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:32.478 |
23 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:32.501 |
22 |
9. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:32.570 |
21 |
10. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:33.833 |
12 |
Stillingen efter Q3
Sammenfattende kan det konkluderes, at det stærkt martrede Toyota-team er ved at få momentum. For andet løb i træk er japanerne med i superkvalen, i dag som nr. 8 og 9, alt imens konkurrenterne fra Honda stadig leder efter flere kræfter. Red Bull kan være delvis tilfredse med Webber som nr. 6 foran Kovalainen i Renault.
Læs det samlede kvalifikationsresultat
her.
Følg løbet i vores LIVE-dækning søndag kl. 14.00.