• Forside

Canada - Dagen efter

Hvis man troede at man kunne sætte sig mageligt i den store stol, måske åbne en kold øl og ellers sidde og småsove foran fjernsynet til Canadas Grand Prix, så tog man grueligt fejl. I sæsonens absolut mest nervepirrende løb, var der overhalinger, uheld, flag i alle farver og en verdensmester i krise.

Af: (@bmf1.dk) d. 11/6 2007 klokken 11:06

Som skribent er det mit job at informere jer læsere, om hvad der foregår på banen. Hvis jeg havde fået tjansen for to uger siden til Monaco´s Grand Prix, ville jeg sandsynligvis have skrevet en tredjedel af hvad jeg normalt ville.

Løbet var statisk, kedeligt og fuldstændig blottet for nerve af nogen art. Så det var med en vis 'nå, nu skal vi til det igen' attitude, at jeg gjorde mig klar kl. fem minutter i løb og begyndte at skrive.

Fernando Alonso, vinder i Monaco

Hvor jeg under Monaco´s Grand Prix, nåede både at rengøre hele hjemmet, organisere alle mine CD´er, katalogisere min samling af antikke tandstikker og samtidig have tid til en lur, og stadig kunne følge med, var det med stor glæde - og på et tidspunkt, kunne jeg sværge på, at jeg følte tårerne presse sig på - at jeg opdagede hvor intenst og absolut vanedannende et Formel 1 kan og bør være.

OK, vi skal lige holde skidt og kanel for sig. Jeg siger ikke at det var spændende at se Robert Kubica flyve hen over banen, for at smadre sin racer i væggen, i noget der gav uhyggelige påmindelser om en vis ulykkesramt weekend for 13 år siden.

Overhalinger? Tjek. Afkørsler? Jep. Sort flag? Ja og ja. Crash? Også i den grad. Canadas Grand Prix havde alt det en lille dreng drømmer om, når han sidder og ser sine helte på tv. Og jeg fik lige hvad jeg ønskede mig.

Mark Webber og Robert Kubica i kamp om placeringerne

En sejr til Hamilton i sit sjette Formel 1 løb i karrieren. Heidfeld og Wurz på de næste pladser. Massa blev eksluderet, det samme gjorde Fisichella, fordi de kørte med hovedet under armen. Rødt lys betyder rødt lys! Og Alonso, der slet ikke kunne levere varen.

Kimi Räikkönen lignede en strandet kaskelothval, for han kan slet ikke få tingene til at spille. Omstillingsperiode, min bare! Han er feltets dyreste kører og ja, der har været mistænkelig mange fejl og materielle skader på hans bil, men en Ferrari så langt nede i feltet? At slutte på en femteplads, er ikke godt nok. Det holder ikke.

Massa var, lige med undtagelse af sort flag episoden, endnu en gang den eneste af de to, som virkede til faktisk at være i live. Umiddelbart efter det Australske Grand Prix, udtalte Kimi Räikkönen, at han var lige ved at falde i søvn, for han cruisede til sejr. Jamen, whoop-di-duu. Du er bare ikke vågnet endnu.

Jean Todt og Kimi Räikkönen på podiet i Melbourne. Det er lidt lang tid siden, vi har set Kimi på podiet

Men vent! Der var flere pakker under træet, for julen faldt tidligt i år. Nico Rosberg tog Räikkönen i starten i suveræn stil og beviste endnu en gang, at han hører til blandt de bedste kørere. Scott Speed og Alex Wurz var i nærkontakt og det kostede. Speed ude, mens Wurz blev overhalet af Kovalainen, som efter kun seks omgange, lå nummer 16.

Og Alonso sad og snorksov, ikke en eller to gange, men hele tre gange måtte han en tur i græsset det samme sted! Her er derfor et tip: Hvis du kommer for hurtigt ind i et sving første gang og ryger af, så er chancerne for du ryger af, næste du kører for stærkt ind i det samme sving, ret store.

Af en dobbelt verdensmester, er det slet ikke godt nok.

Fernando Alonso havde problemer under Canada´s Grand Prix

Hvad kan man sige om Spyker? De udgik begge. Igen. Fordi de crashede. Igen. Om Toro Rosso? Samme historie. Der var da også et par Toyotaer med? Ja, og Schumacher gjorde alt hvad han kunne, for at tilkæmpe sig det sidste point.

Det var vist også et par Honda´er? Nå nej, den ene stallede på gridden, for derefter at gøre det samme i pitten. Den anden, med Barrichello, lå i længere tid og kæmpede om tredjepladsen, men sluttede som tolvte og sidste mand.

Jenson Button blev udråbt som det store engelske håb for en del år siden, og med sejren i Ungarn sidste år, var der mange som sad og gned sig i hænderne. Men titlen er fuldt fortjent gået til Hamilton. Ja, han har en bedre bil. Ja, han kender teamet indgående efter 8 år i teamet. Men det gør Button også.

Alex Wurz på podiet for første gang i karrieren. Canada 2007

At komme med følgende udtalelse: "Det har ikke været en fantastisk weekend, men med den der er fart i bilen på de lange stræk, så det er frustrerende, at vi ikke engang kan komme fra start," må være århundredets underdrivelse. Ikke en fantastisk weekend? Nej, Jenson. Det var endnu et mareridt af en weekend og ordet 'fantastisk' bør ikke, om end det bliver brugt negativt - og med rette - bruges om Honda-teamet, for fantastiske er I på ingen måde.

På et tidspunkt opgav jeg at referere resultaterne, for det var lige så nemt, som at organisere en underskriftsindsamling til bevarelse af Ungdomshuset. Umuligt.

Der var mange gode og store overraskelser i løbet, må vi ikke glemme. Takuma Sato - som vist nok lige er blevet udråbt til Japans nye kejser - og Super Aguri, beviste endnu en gang, at man ikke behøver at have det største budget for at få succes, for han tog 6. pladsen, mens hans kollega Anthony Davidson måtte nøjes med en 11. plads. Flot kørt af englænderen, som unægteligt vil have fået en højere placering, hvis ikke det var fordi, hans pit-crew blev fanget på sengen.

Senere blev det oplyst, at grunden til at de så mildt sagt overraskede ud, var fordi Davidson ramte en bæver! Jo, en bæver! Men alligevel at slutte som nummer 11, er flot.

Super Aguri fejrer sjettepladsen til Super Aguri ved Canadas GP 2006.

Ralf Schumacher, som måske, måske ikke er på vej ud i glemslen, sikrede sig det sidste point, og genoprettede en smule ære for det kriseramte Toyota-team. Efter at Trulli besluttede sig for at se, præcis hvor meget en dæk-barriere egentlig kunne holde til - lige efter at han kom ud fra sit pit-stop - var det rart at se Schumacher deroppe.

Men dagens helt store samtaleemne, var Robert Kubica´s voldsomme og meget uhyggelige crash på 27. omgang. Som regel vælger man ikke at vise billeder, hvis man er usikker på førerens tilstand, og det var heller ikke mange nær-billeder, vi fik at se. Og tak for det. Alligevel sad jeg med en betragtelig klump i halsen og mindedes Imola 1994.

De første rapporter vi fik, var at han var ved bevidsthed. Så hørte vi at han havde brækket et ben, hvilket må siges at være ærgerligt, men billigt sluppet. Og de nyeste meddelelser vi har modtaget, lyder på at Kubica på mirakuløs vis, kun har forstuvet sin ene ankel og fået en lettere hjernerystelse.

Det beviser endnu en gang, hvor godt man kan bygge en Formel 1 racer i dag. Der sendes en 'god bedring' herfra til den polske kører.

Hamilton vinder det Canadiske Grand Prix i overlegen stil. Han kørte at kalkuleret, velovervejet og modent løb og med alt det der foregik omkring ham, holdt han hovedet koldt. Ron Dennis, der er en hr. Hamilton herude, der vil tale med Dem om lønforhandlinger?

Lewis Hamilton vinder sit første Formel 1 løb i karrieren. Canada 2007

Konklusionen? Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal sige. Det må være, at hvis vi tager Kubica´s uheld ud af ligningen, så er det vel sådan et Formel 1 løb skal være?

At selv med V8 motorer, fastfrysning af omdrejningstælleren, tvungen skift af dæk, og flere regler end EU´s fødevarekontrol, så kan det faktisk lade sig gøre, at levere top-underholdning til masserne.

Og I troede det blev kedeligt?

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T44:11.292 2 10
3. 20. Alexander Wurz Williams Racing
P
1T44:16.592 1 6
5. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T44:24.292 2 4
7. 2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T44:33.192 3 2
9. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T44:34.192 2 0
10. 7. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T44:35.192 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
36 omg. 4 0
Diskvalificerede
22. 5. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
51 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)