Af: (@bmf1.dk) d. 10/6 2007 klokken 18:06
Efter nok sæsonens mest spændende kvalifikation, hvor der konstant blev skiftet ud i toppen, er både vi og ikke mindst de 22 kørere på gridden, klar til race fra Montreal i Canada.
Og sikken et race vi kan se frem til. Hamilton, den engelske stjerne-komet, er på pole for første gang, lige ved siden af ham finder vi hans kollega Fernando Alonso. Og det er på en bane hvor Hamilton aldrig har kørt før. Det skal blive spændende at se, om han kan forvandle sin startposition til en sejr.
Lige bag de to McLaren-kørere finder vi overraskende Nick Heidfeld, startende som nummer tre. Overraskende fordi, han på den sidste omgang i den sidste kvalifikation, ramte muren lige efter det sidste sving, og alligevel fik han hurtigste tid.
Ved siden af ham, ser vi finske Kimi Räikkönen, der havde en nogenlunde kvalifikation, men når man er kører i Ferrari, er en fjerde hurtigste tid ikke godt nok.
Massa starter nummer fem og det er heller ikke godt nok for en stejlende hingst. Webber er endnu en overraskelse på sjettepladsen, mens Rosberg og Kubica tager placeringerne syv og otte.
De 22 kørere, starter på opvarmningsomgangen og alle er afsted i god ro og orden. Anderledes bliver det lige straks, når de røde lamper slukkes. der skal angribes ned til det første sving, som er et venstre-sving, derefter fulgt af et langsomt højre. det er her vi plejer at se kontakt mellem bilerne, og mon ikke der kommer noget action denne gang?
1
Lamperne slukkes, der er gult flag langt nede i gridden. Svært at se hvem det er, men vedkommende er ikke kommet afsted. Hamilton får en god start, men bliver presset voldsomt af Heidfeld i første sving. Alonso er på ydersiden af venstresvinget og går ind over græsset men kommer tilbage hurtigt nu som treer. Hamilton er strøget, med Heidfeld lige i hælene. Det er Button som staller på gridden.
Rosberg får en flot start og kommer forbi Räikkönen, mens Webber tabte på starten. Massa er 4.
3
Efter tre omgange, fører Hamilton med over 2 sekunder allerede. Webber, som tabte placeringer i starten, har overhalet Kubica, men er for overmodig og ryger af.
Kimi Räikkönen er sjette hurtigste, lige efter Rosberg og mon ikke de to snart kommer i tæt kontakt med hinanden.
6
Webber får 13. pladsen, efter at han overhalede Coulthard. Ret udramatisk, og der spekuleres i forskellige pit-strategier. Men ærgerligt at omsætte så flot en start-position ti len skuffende 13. plads. Webber er ved at presse Barrichello på 12. pladsen. Brasilianeren er den eneste Honda-kører med i løbet, da Button havde problemer med gearet og er udgået.
8-11
Mark Webber har noget at bevise. Han stryger gennem feltet og tager Barrichello. Der er over fem sekunder fra Hamilton til Heidfeld.
Scott Speed er ude. Han blev overhalet af Alex Wurz, som meget gerne ville forbi, men da der kun kunne være én bil ad gangen i svinget, ryger Speed over kurben og rammer hårdt ned på asfalten igen. Han lå ellers på en flot 14. plads, med kollegaen Liuzzi på en 16. plads, men amerikaneren er altså ude nu.
Det ser heller ikke for godt ud for Wurz. Der må have været kontakt mellem de to, for hans venstre baghjul sidder løst.
Lewis Hamilton er nu over 8 sekunder foran Heidfeld.
Længere nede sidder Kovalainen og bander på finsk. Han ligger 16, mens Fisichella er 7´er. Kovalainen lader bilen strække sig ned af langsiden og overhaler Wurz, som indtil videre har opgivet angrebet på Coulthard.
13-16
Kimi er røget af banen. Udramatisk, men han mister moment og dermed kan Rosberg ånde lettet op for denne gang. Der er over to sekunder mellem Alonso og Massa, til Alonsos fordel.
Stillingen er: Hamilton, Heidfeld, Alonso, Massa, Rosberg, Räikkönen.
Massa trykker speederen i bund, og er nu kun et sekund efter verdensmesteren, mens Hamilton kører sit eget løb oppe foran.
Sato, kamikaze-piloten fra solens Rige, ligger nu på en 9. plads, hvilket må siges at være intet mindre en imponerende. Honda får noget for pengene, bare ikke på den måde de havde forestillet sig...
Der er kørt godt 16 omgange, og pit-stoppene begynder snart.
18
Der er problemer for Alonso! Han er ved at tage det første sving efter start/mål, men må endnu engang ind over græsset. Det ligner en kørerfejl, og imens benytter Massa sig af chancen, og smutter inden om. Alonso prøver at smække døren, men ved det er for sent. Massa er nu treer, og Alonso firer.
20-23
Heidfeld er den første i pit. Det er tidligt. Han kommer ud som nummer syv. Trulli har startet sit berygtede Trulli-train, med Liuzzi og Webber bag sig. Det er endnu ikke så langt, men hvis han gør sig umage, kan han få flere på.
McLaren gør sig klar til den førende Hamilton. Der bliver tanket godt op - hans mellemste stint bliver langt - og kommer ud lige foran Räikkönen!
Safety Car er på banen!
Sutil har mistet grebet i bagenden og smadrer sin racer ind i væggen. Nøjagtig samme sted som Kovalainen satte sin i går. Fordi Hamilton allerede har været inde, kan dette være meget vigtigt. Massa fører, Alonso lige efter og Kimi treer. Rosberg i pit, Alonso ligeså.
Taberne lige nu er Ferrari. De mangler begge et stop, og det at køre bag en Safety Car, gør ikke situationen bedre.
Rosberg og Alonso er i pit, efter Safety Car'en er kommet på banen. Ifølge de nye regler, må der ikke pittes, før alle bilerne er "samlet op."
25-27
Nu kommer Trulli, Kubica, Räikkönen og andre i pit. Stadig gult flag. Et par biler kører ud for rødt, og vi får nok at se hvilke konsekvenser det får.
Safety caren ind igen.
Kubica er i et voldsomt uheld. Han kører galt med over 200 i timen ned mod det skarpe hårnålesving og rammer først den højre side af væggen, derefter ruller han flere gange ind over banen igen og rammer til sidst den venstre side, lige inden det skarpe hårnålesving. Bilen er totalt smadret!
28-30
Kubica er så vidt vi kan se uskadt. Imens sidder man unægteligt med en klump i halsen, når billederne ruller over skærmen igen og igen.
Safety car´en er på banen igen, mens feltet endnu engang bliver samlet op. Vi har opgivet for øjeblikket, at fortælle hvem der egentlig ligger hvor, for det er fuldstændig kaos.
Alonso får en straf for at køre ud af pitten for rødt, så McLaren´s strategi med en let Hamilton, en tungere Alonso som sandsynligvis senere skulle overtage føringen, har altså ikke virket.
Kubicas bil er ved at blive hejst væk, og billederne viser ikke bare en ødelagt næse på hans bil, men der er direkte hul indtil bilen og dermed til Kubica´s fødder. Vi får nok meget snart at høre, hvor store skader han har pådraget sig. Polakken er blevet kørt til banens medical-center, hvor man altså vil undersøge den unge kører nærmere.
Absolut et af de mest voldsomme uheld i nyere tid. Det giver påmindelser om Fisichella på Silverstone, men bilen så ikke nær så ødelagt ud som her.
32-38
Løbet er givet frit igen. Man har fået ryddet op efter det frygtelige uheld, og Hamilton fører an i løjerne endnu en gang. På grund af mange skift i løbet, er Davidson nu nummer fem, mens Ralf Schumacher er overraskende sekser. De to har dog ikke været i pit endnu.
Længere ned i feltet er endnu et pudsigt optrin fanget af kameraet: Kimi Räikkönen bliver overhalet af.... Sato.
Hamilton øger til Heidfeld. Er nu seks sekunder foran tyskeren.
35-37
Hamilton fører, Heidfeld toer, Davidson treer(!!), Schumacher nummer fire. Alonso og Rosberg kommer ind og tager deres drive-through straf for at køre for rødt i pitten.
Trulli og Rosberg er i tæt kamp ned af langsiden efter start/mål. Begge kommer lidt for hurtigt ind i svinget og spinner rundt, næsten som et par synkronsvømmere. De rører ikke hinanden. Coulthard er også ude.
39-42
Den første officielle melding om Kubica, er at han er stabil.
Kaos over hele linien nu. Davidson som ligger treer, kører i pit, kun for at opdage, at der ikke står nogen klar! Pit-folkene ligner skuespillere i en gammel falde-på-halen film, for ingen aner noget som helst.
Alonso presser sig forbi Barrichello, og tager dermed 10. pladsen. Kovalainen er næste for tur, og trods finnen lå nummer 18 på et tidspunkt, er han nummer otte lige nu, men det kan ikke være godt nok.
Webber er på en tredjeplads nu. Fisichella holder indtil videre femtepladsen.
44-47
Ralf Schumacher på en 13. plads har kørt et meget langt første stint, og skal nok snart i pit.
Ny meddelelse fra Kubica-lejren: Han er ok, og indtil videre er der ikke tale om nogen brud. piloten er blvet kørt til det lokale hospital.
Räikkönen kan stadig ikke gøre noget ved Sato på 6. pladsen, mens Massa ligger mellem Webber og Fisichella. Alonso har haft et mareridt af et løb indtil videre. Angiveligt har der ikke været nok greb i Alonsos dæk, men efter det ordinære stop, har han fået mere fart i bilen.
Heidfeld i pit. Kan han komme ud foran Webber? Nej! Han når lige præcis ikke at fange Webber, der kommer lige ved siden af Heidfeld på vej ud af pitten. Alonso er nu i åben kamp med Kimi.
48-50
Kimi er i store vanskeligheder. Finnen har en meget sulten spanier i spejlene, og der er tale om mindre end 1/10-del af et sekund mellem de to.
Albers er ude. Han beslutter sig for at bilen skal flyve lidt, så på præcis det samme sving som Kovalainen, hvormed han smadrer sin frontvinge og lusker i pit.
52
Safety car på banen igen.
Sato i pit og endnu engang snorksover pit-mandskabet. Man står nærmest og klør sig i nakken, mens en frustreret Sato kører ud igen. Det var manden med slikkepinden, der ikke kunne bestemme sig.
Sort flag til Fisichella. Han får det for at køre ud af pitten mens der var rødt. Og dælme om ikke Massa ikke også får et sort flag. Dette er simpelthen årets, om ikke årtiets mest underligste løb.
Straffen til Massa og Fisichella kommer efter en grundig gennemgang af de optagelser, der var af de to, da de kom ud af pitten.
53-55
Hamilton fører efter anden pitstop runde, med Heidfeld lige bag sig. Safety car ind efter denne omgang. Kovalainen ligger nummer syv, Alonso liger til det sidste point. Trulli angriber hårdt på Alonso, der kikser endnu en gang i svinget efter start/mål, men Trulli holder på og kører forbi.
Liuzzi rammer Wall of Champions, og det betyder for en gangs skyld, at vi skal se en Safety Car på banen. Italieneren har nu stiftet bekendtskab med "Væggen", og har lært at man ikke kan fuldføre et løb med kun tre hjul.
Barrichello er nu treer, Wurz firer. Hvilket løb! Denne skribents fingre løber over tastaturet så hurtigt som muligt, men kan ikke følge med alle de mærkværdige hændelser, som vi er vidne til.
57-59
Alene skrot-præmien af de mange biler der er blevet trukket af banen, burde være nok til at stoppe dette galskab. Sjældent har man set så store navne, verdens bedste kørere, køre som om de ikke ved hvad forskellen er mellem en speeder og et luftindtag.
Som for at understrege min pointe, parkerer Trulli sin bil i barrieren og det er ikke en måde man vinder løb på. Heldigvis er Safety Car på banen i forvejen, så den behøver vi ikke at vente på denne gang. Trulli ude fra en sjette plads.
60
Der er 12 kørere tilbage ud af 22. Safety Car ind denne omgang.
Barrichello og Wurz ligger flot i pointene, men har kun haft et enkelt stop. så det kan tænkes de ikke kan holde deres placeringer.
62-64
Hamilton holder hovedet koldt med Heidfeld bag sig. Wurz er treer efter Barrichello går i pit. Stillingen er Hamilton, Heidfeld, Wurz, Kovalainen, Räikkönen, Alonso, Schumacher og Sato.
65-66
Der bliver kæmpet om placeringer hårdere end tidligere i løbet, hvor der kun er 12 biler tilbage. Hamilton øger fortsat. Alonso er sekser.
Men se nu der! Takuma Sato presser Schumacher på det lange stykke op til start/målchikanen, og kommer forbi! Og for det ikke skal være løgn, presser Sato nu.... Alonso. Man får helt lyst til at knytte næven og råbe: Go Sato!
68
Sato holder på og presser sin bil til det yderste, og japaneren kommer endelig forbi Alonso! GE-NI-ALT! Tilskuerne rejser sig op og klapper af den lille japaner, der godt kan gøre sig klar til fest i aften! Det var dagens højdepunkt.
70
Sidste omgang. Der sker det! Hamilton tager karrierens første sejr i total overbevisende stil, og ydmyger fuldstændig sin team-kammerat, den dobbelte verdensmester Fernando Alonso. Han har kørt et fuldstændig fejlfrit løb, fra start til slut, og har ikke, som sine mere erfarne med-kørere, udnyttet andres fejl og afkørsler.
Heidfeld tager andenpladsen foran Wurz på tredjepladsen. Fantastisk kørt af østrigeren!
Kovalainen slutter nummer fire, foran Räikkönen på femtepladsen. Sato får en flot 6. plads mens Alonso tager det to point og Ralf Schumacher det sidste.
Sikken et løb!
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)