Toyota har været flittige brugere af banen i Jerez, og testkørslerne har givet teamet værdifulde data til brug for premieren i Bahrain d. 12. marts i år. Foruden store ændringer i aerodynamikken har motoren også fået en overhaling.
Med 3.578 omgange på banen i Jerez siden d. 29. november sidste år, svarende til 15.749 kilometre eller ca. 51 Bahrain Grand Prix’er, har Toyota fået stor erfaring med TF106 og dens reaktionsmønster under forskellige belastninger og forhold.
Dagen i morgen (tirsdag) står endnu engang i testens tegn, idet Vallelunga lægger asfalt til afprøvning af chassis- og motor kombinationenen. Teamet vil bl.a. finde motorens grænseydelser.
Toyotas RVX-06 motor skal bl.a. have testet sin køleevne i weekenden.
”Siden starten af året har vi testet med en RVX-06 motor sat op til løbsspecifikation, men vi hviler bestemt ikke på laurbærrene af den grund,” udtaler teknisk direktør Mike Gascoyne.
”Vi arbejder hele tiden på at flytte grænserne. F.eks. prøver vi at finde den variation af omdrejninger, som vi har til rådighed i en løbsweekend. Vi har fuld tillid til motorens pålidelighed, og har afprøvet den flere gange med det antal kilometre, der køres i en løbsweekend.
”Denne weekend i Vallelunga vil også blive vigtig for os,” fortsætter Gascoyne. ”Her skal vi efterprøve motorens køleevne, specielt med tanke på dette års kommende løb i Bahrain og Malaysia.”
”Det er vores plan at gøre som sidste år, hvormed vi, om muligt, præsenterer mere almindelige ændringer og fremskridt, i stedet for at vente med store, gennemgribende opgraderinger, som skal gennemføres på én gang,” slutter Mike Gascoyne.
Endelig træner teamet intenst i pitstop, som igen har fået stor betydning efter indførelsen af det nye dækregulativ.