Dengang havde Nigel Mansell også problemer med et dæk, der faldt af. Det gav to diskvalifikationer af Nigel Mansell, og det var med dette in mente, at jeg opfattede BMW mekanikerne som stillestående, da de kunne have fået Nick Heidfeld diskvalificeret fra løbet, hvis de havde trukket ham tilbage.
Men ifølge flere kommentatorer, så skulle et par BMW mekanikere ud og søge nyt arbejde efter fadæsen. Men det sker ikke. Formel 1 er en teamsport, og selv om det er en topprofessionel serie, så sker der også menneskelige fejl. Som under pit stoppet i søndags, hvor flere mekanikere lavede fejl.
Det var ikke kun mekanikeren, der skulle sikre låsebolten, der lavede fejlen. Også mekanikeren, der holder slikkepinden lavede en fejl og løftede den for tidligt. Det, der dog var det største problem i manges øjne var, at ingen mekanikere ud af de 22 involverede gjorde noget.
Nick Heidfeld selv blev hurtigt klar over problemet. Til den tyske avis ’Express’ udtalte han, at:
”Jeg ventede i en halv evighed, men ingen kom, så jeg kørte. Det må ikke ske igen.”
Nick Heidfeld måtte trille en hel omgang rundt i Spanien
Episoden viste dog, at den låsepal, der holder hjulet fast virkede efter hensigten. Med lav hastighed kørte Nick Heidfeld en omgang rundt på banen uden hjulet faldt af.
Mekanikerne slipper dog ikke uden straf. Der er varslet ekstra pit stoptræning de næste par dage.
Dr. Mario Theissen sagde efter det uheldige løb i søndags.
”Nej. Episoden vil ikke have nogle konsekvenser for vores personale, ud over de kommer til at træne endnu mere intenst – og så holde mere øje med den venlige advarsel fra vores kolleger hos Toyota.”