Nick Heidfeld havde fået kørt sig godt op i feltet under det spanske Grand Prix i weekenden og da han kørte ind til sit pit-stop, var der tale om ren rutine for pit-mandskabet.
Men en eller sandsynligvis flere mekanikere havde sovet i timen, for da Heidfeld fik signal til at køre, var den ene hjulmøtrik, slet ikke spændt ordentligt fast.
Det er hjulmandens opgave, der er en ved hvert hjul, at sørge for at hjulet er spændt forsvarligt på, inden der gives tegn til 'slikkepindemanden'. Men han havde ikke set sig for, og gav tegn til Heidfeld, at han kunne køre.
Dette resulterede i, at hjulmøtrikken faldt af, trillede over til Toyota-lejren ved siden af, hvor en flink mekaniker stod og viftede med den, men Heidfeld måtte så ud af pitten, køre en omgang og komme tilbage. Desværre udgik han kort tid efter.
Nick Heidfeld fik en dum dag på kontoret, da han måtte udgå efter en pit-stop fejl
En så alvorlig fejl af teamet, som træner dagligt i at udføre pit-stops, er sjælden at se, men ikke desto mindre mener Mario Theissen, at det er et hændeligt uheld og ikke andet. Derfor bliver de ansvarlige mekanikere ikke fyret, men om de får en advarsel kan godt tænkes. Det vides dog ikke med sikkerhed.
Heidfeld var naturligvis ærgerlig over uheldet og kommenterede det således: "Jeg ventede en halv evighed, men der kom ingen, så jeg kørte min vej igen. Dette må ikke ske igen."
Som sagt nægter Theissen at fyre medarbejderne, der stod for fadæsen, og siger: "Denne hændelse vil ikke få nogen konsekvenser for vores personale, andet end de skal træne mere intensivt - og holde mere øje med de flinke venlige advarsler fra vores kollegaer i Toyota!"
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)