På samme måde som hos McLaren, hvor det er nummer to, der ligger nummer ét, og hvor nyheder om verdensmesteren Fernando Alonsos seneste kollaps flyder rundt på internettet, og på bmf1 har fået en skribent til at kalde ham for et tudefjæs, der skal indse, at han måske ikke er så god som han opfatter sig selv.
Det lyder hårdt, og den slags er mere et udtryk for uvidende personers egne følelser. Uvidende i den forstand, at kun meget få personer kommer så tæt på kørerne, at de kan udtale sig, og det er stadig de færreste skribenter forundt at møde kørerne på andet end tekst, billeder og tv. Men der er dog ingen tvivl om, at Kimi Räikkönen ikke har det specielt sjovt hos Ferrari i øjeblikket.
Kimi Raikkonen fejrer sin første Ferrari sejr
At debutere for Ferrari med en pole position og en sejr er de færreste kører forundt. End ikke Nigel Mansell klarede den bedrift og han var den sidste Ferrari kører, der debuterede med en sejr. En god start, der gav antydninger af, at Kimi Räikkönen havde fundet sit kald hos de røde. Et hold som han tilbage i 2001 snakkede om at køre for på et tidspunkt.
En vellønnet McLaren kontrakt ændrede på dette, og først efter fem år hos sølvpilene blev kontrakten underskrevet hos Ferrari. Nu skulle det være. De mange problemer hos McLaren, der nærmest umuliggjorde seriøse angreb på mesterskabet (2003 og 2005 var dog halve undtagelser) skulle nu afløses af en driftsikker Ferrari.
Kimi udgår hos McLaren 2003
I Malaysia kunne Kimi Räikkönen ikke komme forbi Lewis Hamilton, mens Felipe Massa udspillede sin egen rolle i løbet ved flere satsede overhalingsforsøg, der sendte ham væk fra kampen om de førende. I Bahrain tog Felipe Massa hævn ved at tage pole position og sejr, mens Kimi Räikkönen på ny ikke kunne komme forbi Lewis Hamilton.
Sidste weekend i Spanien gentog Felipe Massa kunststykket med pole position og sejr, mens Kimi Räikkönen måtte udgå med et teknisk problem. Var finnen ikke skiftet fra det tekniskplagede McLaren team til de røde hingste for at undgå dette? Og så sker det alligevel, at McLaren bliver driftsikre og Ferrari begynder at udgå.
Tvivlerne om Kimi Räikkönen og hans chancer hos Ferrari har i disse dage kronede dage, for det er Felipe Massa, der løber med overskrifterne, mens Kimi Räikkönen fortsætter med at være den uheldsfugl, som han hele tiden har været.
Da Michael Schumacher så kommer til Spanien som rådgiver (maskot hvis man spørger Niki Lauda) for Ferrari og løber med mediernes opmærksomhed, så lægger det et yderligere pres på de to kørere.
Pressen var glade for at se Michael Schumacher
Felipe Massa gik dog sidste år i Schumacher-skole, så han er både vant til og kender Michael Schumacher. Kimi Räikkönen derimod er ikke specielt glad for Michael Schumacher, og der opstod da også hurtigt rygter i medierne om, at Michael Schumachers tilstedeværelse havde haft en negativ indflydelse på Kimi Räikkönens weekend.
Kimi Räikkönen har dog altid udadtil været en kold person. Udtrykket 'Iceman' har fulgt med til Ferrari, men hos Ferrari har man set Kimi Räikkönen bløde lidt op og ligefrem smile. Alt dette i starten af sæsonen. Nu er det virkelighed, og når man er den højestbetalte kører hos Ferrari, så forventer man som arbejdsgiver at få valuta for pengene. Foreløbig står den 2-1 til Felipe Massa i Ferrari sejre og hele 3-1 i kvalifikationen.
Kimi Raikkonen i pitten inden kvalifikationen
Som skribent kender vi kun situationen fra de billeder vi får vist eller selv skaber. Derfor er dette ikke en helt objektiv analyse, da det naturligvis er denne skribents opfattelse af situationen som er indblandet. Men for et hold som Ferrari ser det ud som om, at der er krise internt i teamet. Og ikke kun ledelsesmæssigt med Ross Brawns sabbatår og Nigel Stepneys ønske om at forlade teamet.
Sympatien virker også til at være svunget i retning af Felipe Massa. Det er Felipe Massa, der som 'under dog' klarer sig bedst i teamet. På nuværende tidspunkt forlyder det, at de to kørere respekterer hinanden, men samarbejde er der ikke meget af og ingen af de to kørere kunne finde på at dele en danskvand med hinanden efter et løb.
Felipe Massa på podiet
Ferrari er et stort hold. Netop kåret til bedste arbejdsplads, og meget veldisciplineret udadtil. Udtalelser kommer generelt fra Ferrari presseafdeling og ikke fra kørerne selv. Man er stolt over at være hos Ferrari. Her hjælper man hinanden og man fejrer triumferne sammen og nederlagene bearbejdes sammen, så man kan stå endnu stærkere.
Derfor er det største tegn på interne kørerproblemer hos Ferrari faktisk dette billede.
Ferrari fejrer sejren i Spanien. Kan du finde Kimi Raikkonen?
Kan du finde Kimi Räikkönen nogen steder? Nej vel. Kimi Räikkönen forlod Circuit de Catalunya banen før løbet sluttede. Skuffet og slukøret. Forståeligt nok, men i en virksomhed hos Ferrari forventes det, at man bakker hinanden op, og ikke bare ’skrider’ før løbet er færdigt.
Næste løb afvikles i de smalle gader i Monte Carlo. En bane som tidligere har været god ved Kimi Räikkönen. Om den også er det i år eller om Felipe Massa skal hælde mere salt ned i Kimis åbne sår får vi først at se i næste weekend.
Men det er ikke velset, når en kører forlader sit hold før det ternede flag er faldet.