Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 10/2 2006 klokken 15:02
Da Fernando Alonso annoncerede hans 2007 skifte til McLaren var der mange, der spekulerede over hvorfor Renault lod deres verdensmester forlade holdet og at det i virkeligheden måske mere var et spørgsmål om, at Renault var på vej ud af Formel 1.
Det blev hurtigt slået ned som værende et rent rygte. Specielt da Renault har lovet, at de vil gøre alt, hvad de kan for at forsvare deres kører- og konstruktørtitel i 2006 med nye opdateringer til R26 ved hvert løb i 2006.
Alligevel er der måske noget om snakken, for ’Le Cost Cutter’ har netop udtalt, at Renaults Formel 1 engagement vil blive vurderet af bestyrelsen hvert år.
’Le Cost Cutter’ er kælenavnet for Renaults øverste chef Carlos Ghosn, der tidligere var manden bag de store massefyringer hos Nissan. Udtalelserne faldt på en konference, som Carlos Ghosn talte ved.
”Vi vil se, hvordan tingene går år efter år. Den dag det ikke længere er en god forretning for Renault, så stopper vi.”
Carlos Ghosn skulle også have sagt, at Renaults fremtid meget afhænger af, hvordan 2008 reglerne ender med at se ud.
Det er lidt sjovt at se, hvordan det hold, der i 2003 deltog i ekstra fredagstræninger for at spare penge på tests, nu er et af de hold, der vil bruge mest på at udvikle deres 2006 racer.