• Forside

Super Aguri fik deres første point

For 18 måneder siden eksisterede teamet ikke, og i søndags scorede de deres første point nogensinde. Super Aguri fejrede det, som hvis man ville fejre et verdensmesterskab.

Af: (@bmf1.dk) d. 14/5 2007 klokken 19:05

Et stort skrid fremad for det lille, lettere anonyme japanske Super Aguri-team. Søndag lykkedes det for Takuma Sato, at score teamets første point, og med team-kollegaen Anthony Davidson på en flot 11. plads, var der lagt op til fest.

Takuma Sato startede fra en 13. plads på gridden, og kørte et flot og velovervejet løb fra start til slut. Selvom hans hurtigste omgang var hele 1,5 sekund efter Felipe Masa, så forfulgte heldet ham. Således udgik Räikkönen foran ham, og han vandt også placeringer på bekostning af både Nick Heidfeld og Jenson Button.

Der var fest i Super Aguri´s motorhome i Spanien søndag

Et langt første stint gjorde, at han kunne blive fem omgange længere ude end Rubens Barichello, og kom dermed foran brasilianeren. Fisichella var den næste som stod for tur, og da han kom ud af pitten igen, var Sato en brøkdel af et sekund hurtigere, og nu skulle pointet bare føres sikkert hjem.

"Simpelthen en fantastisk weekend, i sandhed en stor præstation fra teamet. Jeg har svært ved at finde ord..."

Takuma Sato finder dog ordene frem og fortsætter: "Et år plus fire løb, vi scorer et point i ren fight. Vi slog Renault og tog pointet."

Takuma Sato fejrer Super Aguri´s første point. Spanien 2007

"Jeg kæmpede med Giancarlo, men jeg kunne ikke se ham foran mig. Min race-engineer sagde hele tiden 'vi kæmper mod Renault', så jeg trykkede bare speederen i bund. Da jeg så Giancarlo komme ud af pitlanen og at jeg var en brøkdel foran ham, var det bare fantastisk."

Resultatet er flot, ikke blot fordi det er teamets første - og det betyder altid noget - men også fordi Sato og Davidson fik lavet røre hos de to Honda-biler, som sluttede uden point.

En kæmpe opmuntring til Super Aguri og endnu en skuffelse til Honda, der efterhånden må have fået permanent røde ører.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:36.230 2 10
2. 4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T31:42.950 2 8
3. 2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T31:53.660 2 6
5. 9. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T32:34.580 2 4
6. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T32:35.790 2 3
DNF / Ikke-fuldførte
19. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
9 omg. 0 0
21. 19. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
7 omg. 1 0
22. 18. Alexander Wurz Williams Racing
P
1 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)