I bestræbelserne for at komme længere op på startgridden, forsøgte Scuderia Toro Rosso sig med en alternativ og mere aggressiv opsætning af gearkassen. Det skulle de aldrig have gjort.
Teamet omgående blev straffet med gearkasseproblemer. Således blev Scott Speed den første, som stiftede bekendtskab med problemerne, og han måtte således udgå på sin første kvalifikationsomgang. Senere, i Q2, ramtes Tonio Liuzzi af de samme problemer
Scott Speed forklarer om sine gearkasseproblemer under kvalifikationen i Spanien.
Teknisk direktør Giorgio Ascanelli udtalte senere, at man havde været lidt for ambitiøs, og at der arbejdes på at finde en løsning inden dagens løb.
”Vi har prøvet at fremskynde forbedringen af vores performance, så meget vi kunne, og den del af disse bestræbelser har indbefattet en mere aggressiv opsætning af gearkassen. Vi har været lidt for ambitiøse,” udtaler Ascanelli.
”Fredag var næsten problemfri om end med en stejl indlæringskurve. Til morgen (lørdag, red.) brugte vi denne mere aggressive strategi på begge biler, og det gav problemer med Tonios bil. I eftermiddag fik begge biler problemer.”
”Vi vil have en løsning til løbet i morgen,” slutter Ascanelli.