På trods af flere forsøg på at holde farten nede og sikkerheden oppe, så var Nick Heidfeld entusiastisk, da han efter tre omgange steg ud af sidste års BMW F1.06 racer.
”Det var simpelthen utroligt. Jeg troede det ville være stort at køre på Nordschleife før jeg startede. Men det var endnu bedre end jeg havde forventet. Denne racerbane er den bedste i hele verden. “
Nick Heidfeld på Nordsløjfen
“Jeg ville have elsket at tømme tanken. Det var virkelig et specielt øjeblik, da jeg kørt fra Grand Prix banen i retning mod Nordschleife. Jeg var virkelig rystet op af Bergwerk sektionen og ved Döttinger Höhe. Jeg vil aldrig glemme denne dag så længe jeg lever. ”
“Endnu en virkelig speciel oplevelse har nu sluttet sig til de mange fantastiske børneminder og racersucceser.”
Nick Heidfeld kørte i formiddags banen rundt i en Formel BMW racer for lige at opleve banen fra en formel bils synspunkt og inden i dag har Nick Heidfeld kørt flere tusinde kilometre på konsol og pc for at være sikker på, at lære banen ordentligt at kende og ikke sætte F1.06 raceren af på den drilske bane.
Nick Heidfeld sætter sig ind i en Formel BMW racer
BMW Motorsport chef Mario Theissen var glad efter finalen med Nick Heidfelds omgange var overstået.
”Vi ønskede at give fansene en speciel oplevelse. Og jeg tror på vi har gjort det med hele BMW motorsport programmet. BMW M3 GTR som Olaf Manthey præsenterede i dag, var som at byde en gammel ven velkommen. Bilen er faktisk for atletisk til museet. Naturligvis var højdepunktet Nicks kørsel med F1.06. ”
Olaf Manthey i BMW M3 GTR
”Vi har informeret ham om at være forsigtig. Dagen var tilegnet fansene og denne unikke bane. For engang skyld var omgangstiden uden betydning.”
Layoutet som Nick Heidfeld kørte i dag, kan gennemkøres på Xbox 360 i spillet Project Gotham Racing 3. Bedste omgang var omgang 2, der blev kørt i tiden 8 minutter og 34 sekunder. F1.06 var dog på ingen måde sat op til narrestreger.
Nick Heidfeld i den 'handicappede' F1.06
Topfarten lød på små 275 km/t (mindre end topfarten i Monaco). Den blev sat op mod Döttinger Höhe. Dækkene var hårde Bridgestone Potenza demonstrationsdæk. Frihøjden 4 centimer foran og massive 8 centimeter bagi. Gearkassen var sat op med en meget kort udveksling. Flere steder på banen sænkede Nick Heidfeld tempoet for at der kunne tages billeder, samt kamerabiler, der filmede Heidfeld på udvalgte sektioner af banen.
Sidst men ikke mindst var der også lige radiokommunikationen. Banen er så lang, så BMW var nødt til at have en helikopter i luften, der kunne videresende telemetri og radiokontakt til pitten.
Nick Heidfeld på Nordschleife
Men en fantastisk dag for BMW, der holder til på Nürburgring og har BMW Driver Training, BMW Ring Taxis, BMW Performance Centre og en permanent udstilling i BMW’s ’Erlebniswelt’