• Forside

Alonso, Räikkönen og de dårlige undskyldninger

Efter Fernando Alonso og Kimi Räikkkönens åbenlyse problemer med at følge med de forreste i Bahrains Grand Prix er de to kørere hver især fremkommet med deres udlægning af den manglende fart. Medierne kalder det undskyldninger.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/4 2007 klokken 22:04

Medierne bruger i disse dage en del tid på at efterrationalisere årsagerne til at sidste års verdensmester, Fernando Alonso, ikke kunne holde en stærkt kørende Nick Heidfeld i BMW Sauber bag sig samt at Ferraris Kimi Räikkönen ikke kunne nå op til McLarens rookie, Lewis Hamilton.

Nogle kommentatorer anlægger en nærmest kynisk analyse af Alonso og Räikkönens åbenlyse fartproblemer.

Efter at have analyseret begge køreres forklaringer på den manglende fart, gennemgår det tyske magasin ’Auto, Motor und Sport’ forløbet under den lidet flatterende overskrift "Undskyldningernes uge".

Starten af Bahrains Grand Prix, hvor Massa er forrest fulgt af Hamilton, Alonso og Räikkönen ude til højre.

Den spanske avis ‘El Mundo Deportivo’ er temmelig kontant i sin udlægning af teksten og kalder weekendens saga for “egoernes kamp”, med henvisning til Alonso og Räikkönens bortforklaringer.

”Efter at have kørt de tre første løb i sæsonen, burde begge kørere være kommet til den konklusion, at de, før de overhovedet tænker på kampen om titlen, først skal slå deres respektive teamkammerater, Filipe Massa og Lewis Hamilton,” hedder det i avisen.

Lewis Hamilton, McLaren, Bahrain, 2007.

Den finske avis ’Turun Sanomat’ forsøger at dreje fokus bort fra deres landsmands manglende fart ved at give næsen skylden – på Ferrarien altså. Således skriver avisen, at "teamkammeraten Massa bedre er i stand til at håndtere F2007’s tendens til understyring".

Ferraris tekniske direktør Mario Almondo kommer både avis og kører til undsætning ved at love bod og bedring i kølvandet på Räikkönens udtalelser efter løbet. Her jamrede finnen sig over, at bilen manglede fart og bad samtidig, i fuld offentlighed, teknikerne om at forbedre F2007, specielt til kvalifikationen.

Teknisk direktør for Ferrari, Mario Almondo, lover at gøre Räikkönens F2007 hurtigere.

“Vi bliver nødt til at få bilen til at opføre sig bedre,” lovede Mario Almondo derefter i det italienske magasin ’Autosprint’.

Også Alonso mener, at det ikke er pianisten men derimod klaveret, man burde skyde på.

Til avisen ’La Gazzetta dello Sport’ har spanieren ladet en interessant teori sive. Han afslører for den undrende verden, at årsagen til at han ikke kunne holde Heidfelds tempo i søndags var, at et lysarmatur i løbet af natten havde løsnet sig og var faldet ned over bilen, mens den stod parkeret i McLarens garage på Sakhir-banen i Bahrain.

Et lysarmatur! Ja, nu forstår vi alle sammen meget bedre den manglende fart. Hvor mange biler kører også fornuftigt efter et sammenstød med et lysarmatur?

Farten i BMW Sauber raceren øges løb for løb, og Nick Heidfeld kan blive en alvorlig udfordrer for McLaren og Ferrari. Her ses tyskeren i Bahrain, 2007.

Egocentrering og Formel 1 har altid gået hånd i hånd, men alligevel kunne man som tilskuer godt savne, at kørerne tog et nederlag som et mandfolk, og på moden vis erkendte, når de havde mødt deres overmænd.

Det har aldrig været en skam at tabe til en bedre modstander, og indtil videre tyder noget på, at Lewis Hamilton måske er bedre end de sædvanlige primadonnaer på første række.

På den baggrund sidder man med et slet skjult ønske om, at den lidt anonyme ’Quick Nick’ kunne bliver endnu quick’ere og sammen med Hamilton skabe lidt ravage oppe foran. Til glæde for tilskuerne og til belæring for primadonnaerne.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER