Vinterens test har bestemt ikke været en dansk på roser for McLaren, idet bilen har glimret ved total mangel på kraftoverskud. Men nu skulle der være gode nyheder på vej for teamets fans og kørere.
Der har ikke været meget glans over sølvpilene i vinterens testkørsler, og farven på teamets biler er meget symptomatisk også skiftet til orangegul. Men de seneste meldinger, som BMF1 er kommet i besiddelse af, kan meget vel være gode nyheder for McLaren.
Problemet har ligget i en generelt bovlam motor, der samtidig viste tegn på ustabilitet, men den nye FO 108S motor skulle efter sigende få Norbert Haugs mundvige til at gå i opadgående retning.
McLarens MP4-20 med Gary Paffett og en langsom motor.
Mercedes’ motordivision har nægtet at svare på BMF1’s spørgsmål til motorspecifikationerne, men den har efter sigende hele 60 HK mere end den nu pensionerede variant.
Det er også nogenlunde sikkert, at FO 108S står til at få de første tæsk ned af langsiden på banen i Jerez allerede i denne uge. I værste fald vil den se dagens lys i Valencia næste uge.
En anonym kilde oplyser til BMF1, at der er tale om væsentlige modifikationer og at ”de er et meget stort skridt fremad”.
McLarens store håb, Kimi Räikkönen, har i den forbindelse ikke sparet på krudtet i sin kritik af teamets forberedelser denne vinter og motorkraften i særdeleshed, hvorimod teamkammeraten Juan Pablo Montoya har udtrykt tillid til, at teamet får alt på plads inden sæsonstart.
Montoya siger om motorsituationen til Autosport.com: ”Jeg tror, at vi har lang vej endnu, men at vi er på vej i den rigtige retning.”
Montoya er en positiv person. Men han har heller ikke færdigforhandlet sin kontrakt for 2007 endnu.