Det handler meget om muligheden for at lyse banen op, så man i en Formel 1 bil kan køre 300+ km/t uden problemer med at se apex og bane. Selv om de kan køre natløb i amerikanske serier uden problemer, så er der en detajle, der er afgørende.
Singapore layoutet inkluderer en bro over vandet i havnen, og specielt denne del kan være med til at sætte en stopper for natløbet. Der er dog også en del kommercielle interesser, der skal sikres. Sponsorreklamerne skal være lige så synlige på bilerne på den dunkle gadeoplyste bane, som et løb kørt i dagslys.
Bernie Ecclestone overvejer at gøre Singapores Grand Prix til et aftenløb, ikke et natløb
Det kan give store problemer foruden de mange pressefotografer og fans, som gerne vil tage billeder af bilerne i fart. Rygterne siger dog, at der er et kompromis på vej. Ved at starte løbet midt/sidst på eftermiddagen, så vil løbet kunne afvikles på et tidspunkt, som den europæiske fanbase finder tilfredsstillende (Malaysias Grand Prix blev kørt klokken ni dansk/klokken 15 lokaltid og den times forskel har givet flere seere end, hvis løbet var blevet kørt klokken otte dansk tid).
Ved at starte løbet klokken 17 vil løbet kunne afvikles og afsluttes inden solen går ned, men stadig på et godt europæisk tidspunkt. Bmf1.dk følger op, når der kommer flere oplysninger.
På debatforummet www.safetycar.dk findes en skitse over det planlagte banelayout.