Selvom de fleste racerfans glædede sig over sæsonstarten, må selv den mest begejstrede tilskuer indrømme, at det ikke var overhalinger, som prægede Australiens Grand Prix i søndags.
Bortset fra David Coulthards kamikazeflyvning ind over hovedet på Alex Wurz, Filipe Massas kamp op igennem feltet samt Nico Rosbergs angreb på Ralf Schumacher, så var der ikke meget at råbe hurra for i søndags. Hvorfor? Der manglede overhalinger.
Der har været fremsat mange forslag og gennemført mange ændringer for at komme dette folkekrav i møde, men nu melder Jordan Racings tidligere chefdesigner Gary Anderson sig på banen med et radikalt forslag, som med sikkerhed vil give de ønskede overhalinger.
Williams tæt på Toyota. Racerfans vil have overhalinger.
”Hvis du, uden at være en rigtig motorsportsentusiast, sidder der foran TV og forventer et spændende motorløb, så er der ikke meget at blive begejstret for. Man vil sandsynligvis hurtigt skifte over til en anden kanal,” mener Anderson.
”Folk vil se mere race, se kørerne side om side. De vil se 4-5 overhalingsforsøg pr. omgang. Vi skulle i virkeligheden først kunne sige hvem vinderen er, når der flages med det ternede flag. Det er hvad publikum vil se. De vil have spænding, de vil ud på kanten af stolen.”
”Jeg har set løb i andre formel-serier, og de er spændende, men jeg ser ingenting i regelændringerne over de næste 5 år, som vil gøre Formel 1 ligeså spændende.”
”Der må snart være nogen som sætter sig ned og tænker en lille smule over dette, især når man ved, hvor mange penge der postes i Formel 1. Vi er nødt til at gøre noget, for at få folk til at tænde for TV og kigge på løbene.”
Starten på Australiens Grand Prix 2007.
Anderson understreger, at der skal endog meget radikale ændringer til, for at genskabe den spænding og popularitet som løbene havde tidligere, og han argumenterer for, at overskriften på enhver agenda må være ’genskabelse af spændingen’.
”Jeg mener helt ærligt, at det er gået den forkerte vej med både biler og regulativer i de sidste fem år,” understreger han.
”Efter kvalifikationen har du den hurtigste bil i front og den langsomste bil bagest og om søndagen forventer vi så, at miraklet skal indtræffe: at en langsommere bil overhaler en hurtigere bil inde på beskidte del af banen, selvom alle ved, at grippet er bedre på ideallinien, hvor den hurtigere bil er.”
”Man behøver ikke at være hjernekirurg for at regne ud, at dette aldrig sker.”
”Helt ærligt, der må altså snart ske noget. Vi bliver nødt til at gøre noget, for at skabe rigtigt race.”
”Efter min mening burde vi have ’omvendte grids’: fyren der fører i mesterskabet burde starte bagest, og fyren som er langsomst burde starte forrest, og når han så scorer flere points vil dette naturligvis blive ændret.”
Omvendt startgrid med langsomste mand forrest er løsningen, mener Gary Anderson. Her er det fra starten i Brasilien 2006.
”Det er ikke specielt akademisk. Hvis du kan vinde mesterskabet på den måde, vil det virkelig være fordi du er hurtigere end alle andre.”
”Ikke alene skal du være den hurtigste kører, du skal også være en klog kører der skal forstå og gennemføre en strategi og virkelig overhale folk. Dette tilfører endnu en udfordring.”
”Se bare hvad der sker med kørere, som har haft problemer under kvalifikationen og derefter må kæmpe sig op igennem feltet. Hvis de virkelig kommer helt op i top-3 eller måske endda vinder løbet, så vil man bagefter sige at ’det var det bedste’.”
”Det er den slags løb man husker, så hvorfor ikke gøre det til en del af løbene?”
”At ændre på små ting som bremser, aerodynamik o.l. giver lidt, men ikke tættere løb. Det ville man derimod kunne garantere, hvis man startede med ’omvendt grid’.”
Michael Schumacher vinder i ensom majestæt Italiens Grand Prix 2006. Omvendt startgrid vil øge spændingen og gøre 'ensomme sejre' sjældne, måske endda umulige.
”Hvorfor skulle det være fortkert? Det er det ikke. Det er ægte racing. Hvis en kører vandt et løb helt nede bagfra, ville han være temmelig tilfreds sidst på dagen, og det er hvad det hele drejer sig om.”
”En stor racerkører skal være god til det hele – og det inkluderer også overhalinger,” slutter Gary Anderson.