I går blev det så tid til præsentationen af Midland F1’s bud på en 2006 racer.
Den nye Midland Toyota M16 blev præsenteret direkte på Silverstone banen. Langt fra Renaults storslåede præsentation blev Midlands præsentation en noget mere intim af slagsens.
Omkring klokken 10 ankom Midlands transporter til Silverstone og mekanikeren gik i gang med at samle M16 modellen under det store dækken, som holdets to officielle kørere Tiago Monteiro og Christijan Albers klokken lidt over 10.30 trak af.
Mekanikere samler M16 inden præsentationen
Frem dukkede den første russisk-tilmeldte bil i Formel 1 historien. Holdt i farverne rød, hvid og grå og med en del nye sponsorer, som vi ikke tidligere har set i Formel 1, blev holdet præsenteret for de mange pressefolk og fotografer, der havde fået adgang til præsentationen.
En af disse var Gary Paravanni, der er tilknyttet det store Autoracing1.com website og vi har fået lov til at bruge hans billeder i denne launch artikel, da de giver et mere intimt indblik i Midland launchen.
M16 afsløres
Colin Kolles, MF1 Racings, chef sagde:
”Det har været en spændende og lidt problematisk tid siden vi besluttede at fremskynde vores plan om Formel 1 til at deltage et år tidligere end planlagt. Men gennem vores op- og nedture har vi bevaret fokus på, hvor vi gerne ville hen og skridt for skridt har vi nærmest os."
"Vi har omstruktureret vores firma og restaureret vores hovedkvarter som det første skridt i vores plan. M16 bilen er 100% et MF1 Racing produkt. Et tydeligt bevis på vores intentioner. Men selv om vi har investeret en hel del i bygningen af en helt ny bil, så er vi realistiske og er klar over udfordringen ved at være et privat team mod verdens topfabrikanter."
M16 næsten præsenteret
Midland præsenterede igår hele deres kørerstab. Christijan Albers og Tiago Monteiro blev begge præsenteret som holdets officielle løbskørere, mens Markus Winkelhock for et par uger siden blev præsenteret som holdets test- og reservekører. Den russiske kører Roman Rusinov og nyansættelsen Adrian Sutil blev præsenteret som testkørere.
Colin Kolles fortsatte:
”Både Tiago og Christijan havde formidable rookie sæsoner i 2005, og vi tror på, at de to kan skabe et stærkt, konkurrencepræget partnerskab som vil komme os alle til gode i vores første sæson som MF1 racing."
"Vores tre testkørere har alle opnået stor succes i andre formel serier og vi tror på, at de kan udvikle sig til succesfulde Formel 1 kørere."
Midlands kørerstab i 2006
Midland F1’s tekniske direktør James Key sagde om M16:
”M16 er en helt ny bil. Det er klart, at vi har brugt de informationer vi har fået fra udviklingen af EJ15B og brugt i udviklingen af M16, men vi har forbedret den på alle mulige områder – mekanisk, aerodynamisk, ja selv måde bilen bliver pakket sammen på. Vi er meget optimistiske omkring udviklingsmulighederne i bilen."
Alex Schnaider, manden bag opkøbet af Jordan og Midland teamets ejer, sagde:
"Med M16 har vi taget et stort skridt fremad. Jeg er meget stolt over den passion og den behændighed, som vores medarbejdere og partnere, holdets hjerte, har vist."
"Alle har arbejdet utrolig hårdt på at gøre denne bil en realitet og jeg er sikker på, at hvis vi bare bevarer det samme engagement, så vil vi tage store skridt fremad de kommende år."
M16 skal i dag have sin shake down test på Silverstone banen. Når den er overstået pakker holdet bilen ned og tager til Jerez banen i Spanien, hvor de vil teste fra den 7. februar og fire dage frem.
M16 er allerede på nettet blevet døbt anden på grund af den næblignende snude
Vi gør opmærksom på, at alle billeder brugt i denne artikel stammer fra Autoracing1.com og er krediteret Gary Parravani.
En del af presseopbuddet ved præsentationen