Klokken nærmer sig 14 i Melbourne, og dermed skal kørerne og holdene for første gang i år ud i en kvalifikation. I denne nyhed vil der løbende komme opdateringer om begivenhederne, der bestemmer startrækkefølgen i morgendagens løb.
Hvis du fulgte formiddagens træning enten på TV eller i vores
rapport ved du, at vejret drillede lidt. I de to timer, der er gået siden har vejret forsat med at stabilisere sig, så formodentlig vil hele kvalifikationen blive afviklet i solskin.
Første udskilning:
Da den grønne lampe bliver tændt i pitten er det Christijan Albers (Spyker), der den første til at forlade pitten. Der er med det samme høj aktivitet, hvilket delvist skyldes, at feltet virker meget tættere i år (2,6 sekunder mellem den hurtigste og næstlangsomste i formiddagens træning), så det er vigtigt at give sig selv muligheden for et ekstra forsøg, hvis det første ikke rækker til at komme videre.
Anthony Davidson tager tidligt førstepladsen med 1:29.211, hvilket er næsten tre sekunder langsommere end, da han tog fjerdepladsen i formiddags.
Jarno Trulli (Toyota) er med ni minutter igen i spidsen med 1:28.882 med sin holdkammerat Ralf Schumacher på andenpladsen. De bliver dog fortrængt af de to Red Bull kørere med Mark Webber (1:27.799) i spidsen.
Webber får dog kun nogle få sekunder i spidsen, idet Lewis Hamilton (McLaren) tager over med 1:26.674. Det ligner en tid, der bør være god nok til at komme videre.
Heikki Kovalainen kunne ikke følge med sin holdkammerat i dag
Fernando Alonso (McLaren) er også hurtig. Han er ved første mellemtid lidt hurtigere end Hamilton, men har sat det til ved den næsten, så det er nærmest helt lige. Det bliver Hamilton, der stadig er hurtigst med to hundrededele af et sekund.
Det gør Kimi Räikkönen (Ferrari) dog noget ved og kort efter kommer også Felipe Massa (Ferrari) over stregen, og Massas tid rækker til en fjerdeplads. Dermed tager Ferrari og McLaren de fire første pladser med mindre end én tiendedel mellem dem.
Med tre minutter igen har hverken Giancarlo Fisichella (Renault), Heikki Kovalainen (Renault), Nick Heidfeld (BMW Sauber) eller Robert Kubica (BMW Sauber) sat en tid. Alle er dog ude på en flyvende omgang.
Robert Kubicas tid rækker til en tredjeplads.
Det begynder det at se rigtig skidt ud sidste års hurtigste mand, Jenson Button (Honda). Han er bare nummer 20, men han har en sidste chance for at kvalificere sig til næste runde. Ralf Schumacher og Jarno Trulli (Toyota) er også i farezonen.
Jenson Button kører en rigtig god omgang og når op på 11. pladsen, hvormed han må være sikker. Til gengæld ryger hans holdkammerat Rubens Barrichello ud. Jarno Trulli klarer sig også igennem blandt andet med bedste sektortid af alle i den første sektor.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:26.644 |
3 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:26.674 |
3 |
3. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:26.696 |
3 |
4. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:26.697 |
3 |
5. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:26.712 |
3 |
6. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:26.895 |
4 |
7. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:26.978 |
6 |
8. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:26.986 |
6 |
9. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:27.014 |
6 |
10. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:27.270 |
4 |
11. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:27.328 |
7 |
12. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:27.365 |
6 |
13. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:27.479 |
7 |
14. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:27.529 |
4 |
15. |
Jenson Button |
Honda |
1:27.540 |
8 |
16. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:27.596 |
7 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
17. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:27.679 |
9 |
18. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:28.305 |
7 |
19. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:28.579 |
6 |
20. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:29.267 |
6 |
21. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:29.339 |
6 |
22. |
Christijan Albers |
Spyker |
1:31.932 |
7 |
Resultatet efter første udskilning
Anden udskilning:
Som det ses af resultatet ovenfor var der mindre end ét sekund mellem dem, der kvalificerede sig til anden runde. Dermed er der lagt op til 15 meget spændende minutter, hvor ingen på forhånd kan føle sig sikre på at gå videre til super polen, selvom det umiddelbart virker til at Ferrari, McLaren og BMW Sauber er et halvt skridt foran de andre.
De tilbageværende kørere har knapt så travlt med at komme ud på banen som i den første afdeling. Der går mere end to minutter, før Nico Rosberg (Williams) som den første forlader pitten.
Da Jarno Trulli (Toyota) kører ud, sidder løftestangen fast i bilen, og det lykkes ham at slæbe den ud på banen. Den ligger ude i siden lige uden for køreområdet.
Ralf Schumacher (Toyota) ser ud til at have problemer. Han kører meget langsomt rundt på banen. Spørgsmålet er, om han får kørt mere i dag.
Rosberg bliver den første til at sætte en tid: 1:27.723, men den bliver hurtigt overgået, og det er stor udskiftning i toppen. I løbet af få sekunder har fire kørere førstepladsen. Det ender med at blive Giancarlo Fisichella (Renault) med tiden 1:26.545, der tager føringen.
Der er med syv minutter igen fire kørere under 1:27. Ud over Fisichella er det Mark Webber (Red Bull), Takuma Sato (Super Aguri) og Jarno Trulli (Toyota).
Herefter er det Robert Kubica (BMW Sauber) og lidt senere Lewis Hamilton (McLaren), der sætter bedste tider.
Det lykkedes Ralf Schumacher og Pascal Vasselon (chassisansvarlig) at finde en måde at holde Williams bag sig
Fernando Alonso er også hurtigt – hvad rækker det til? Det bliver en andenplads, hvormed det er ren McLaren front. Dermed lader det også til, at Hamilton skal slå Alonso i de to første udskilninger.
Ferrari har endnu ikke sat nogen tider, men med godt fire minutter igen begynder Räikkönen på sin flyvende omgang. Han kan dog ikke matche Hamiltons tid, og han kommer ind på tredjepladsen.
Med mindre end tre minutter igen er det Heikki Kovalainen (Renault), Alexander Wurz (Williams), Jenson Button (Honda), Nico Rosberg (Williams), Felipe Massa (ingen tid) og Ralf Schumacher (ingen tid).
Det ser ud til Massa har en problem – han kører meget langsomt, så han kommer ikke videre til super pole. Det lyder som om, han ikke kan skifte gear. Han kan ikke engang komme tilbage til pitten.
Alonso har valgt at tage en omgang til, og han sætter hurtigste omgang: 1:25.326.
Ralf Schumacher har fået gang i Toyotaen igen, og han formår at komme op i top ti. Takuma Sato forbedrer sig også til sidst, og det rækker til en tiendeplads.
Hvem ville have gættet på, at der ville være en Super Aguri kører i super pole i Melbourne?
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:25.326 |
9 |
2. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:25.358 |
10 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:25.577 |
6 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:25.644 |
6 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:25.882 |
9 |
6. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:25.944 |
10 |
7. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:26.623 |
12 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:26.688 |
12 |
9. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:26.739 |
11 |
10. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:26.758 |
12 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
11. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:26.909 |
12 |
12. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:26.914 |
13 |
13. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:26.964 |
10 |
14. |
Jenson Button |
Honda |
1:27.264 |
14 |
15. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:27.393 |
13 |
16. |
Felipe Massa |
Ferrari |
|
41 |
Resultatet efter anden udskilning
Super pole:
På australsk TV har de bekræftet, at det er gearkassen hos Felipe Massa, der ikke ville mere. Ferrari kunne dog endnu ikke fortælle, om det var hydraulikken eller noget andet, der var problemet.
Da sidste afdeling bliver giver fri, er det Kimi Räikkönen, der fører de ti resterende kørere an. Som sidste år bliver de første omgange brugt til at brænde benzin af, og de egentlige kvalifikationsomgange vil først blive mod slutningen af de 15 minutter.
Med godt otte minutter begynder kørerne at komme ind for at få friske dæk på. Dermed vil vi også se tiderne begynde at falde. Fernando Alonso vælger de bløde dæk.
Nick Heidfeld (BMW Sauber) vælger et par brugte dæk. Samtidig får Mark Webber ude på banen besked fra pitten om, at han skal spare på brændstoffet ved at lette på speederen tidligere på langsiderne.
Med 5:30 tilbage er det Ralf Schumacher, der sætter den hurtigste omgang, men han bliver fortrængt af Fischella, der sætter den første seriøse tid med 1:27.925, men han bliver fortrængt af begge McLaren-kørere med Alonso i front. Det er dog slet ikke nok!
Kimi Räikkönen smadrer det hele med tiden 1:26.072, hvilket er næsten et helt sekund hurtigere end Alonso. Det er dog stadig næsten otte tiendedele efter sidste års pole, men det er forventeligt, at de vil være langsommere i år med bare én dækleverandør.
Takuma Sato kom med i super pole
Med to et halvt minut igen er kørerne inde og skifte dæk igen. Ralf Schumacher vælger et brugt sæt dæk.
Så er det sidste chance for at ændre resultatet. Fisichella kan slet ikke matche Räikkönens tid; allerede ved første mellemtid er han et halvt sekund efter.
Så er tiden udløbet, men det er tilladt at afslutte den omgang, man er på. Lewis Hamilton fortrænger Heidfeld fra andenpladsen, og han bliver igen fortrængt af Alonso, hvormed det må være sikker, at Räikkönen starter i poleposition.
Den eneste ændring i toppen er Nick Heidfeld, der får sin BMW Sauber ind på en tredjeplads, hvormed han deler de to McLaren-kørere.
Dermed er kvalifikationen ovre. Kimi Räikkönen har fået den bedst tænkelige start hos Ferrari, og McLaren samt BMW har vist at de har farten til at kæmpe med om podieplaceringerne.
Vi vender tilbage senere i dag med reaktioner på resultatet af kvalifikationen. Indtil da kan du se hele resultatet
vores resultatoversigt.
Har du endnu ikke styr på hvornår det går løs finder du det i vores
TV-tider. Vil du være grundigt forberedt og søger fakta om banen, finder du disse i vore
løbsoptakt. Vil du informeres om resultaterne fra kvalifikationen eller løbet så tilmeld dig vores sædvanlige
SMS-service.