Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/4 2025 klokken 11:04
Denne weekend venter der kørerne et brag af en oplevelse på den smukke Jeddah Corniche Circuit. Her har løbet fået den fornemme titel Formula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix 2025.
Denne weekend er det en helt normal løbsweekend, der består af tre frie træninger, kvalifikation og løb.
Første gang Formel 1 kørte løb på den Hermann Tilke-designede bybane, det var i 2021. En sjov detalje er, at F1-organisationen faktisk brugte Google Earth til at finde den rette lokation til den nye bane.
Til trods for at det er en bybane, så går det ufatteligt stærkt i Jeddah. Faktisk er det en af kalenderens hurtigste baner. Gennemsnitshastigheden er oppe over 250 km/t, hvilket bringer den på andenpladsen over hurtigste baner, efter Monza-banen i Italien. Faktisk har kørerne pedalen presset helt i bund ca. 80% af tiden.
Endnu mere vildt er det, at banen har ikke mindre end 27 sving fordelt på 6,174 km asfalt. De fleste af svingene er dog højhastighedssving, der ikke kræver det vilde ratudslag. Samtidig er der hele tre DRS-zoner, men det er ikke ens betydende med, der kommer flere overhalinger, da der mangler de hårde opbremsninger til svingene.
Kørerne skal tilbagelægge 50 omgange på søndag, hvilket betyder, at de har tilbagelagt 308,45 km ved det ternede flag.
Banerekorden blev sat af Lewis Hamilton i tiden 1:30.734. Det var tilbage i 2021, derfor er det spændende, om Piastri og co. kan slå den, den her weekend.
Det er nemlig McLaren, der spåes til at være de største favoritter til det store trofæ i den her weekend.
Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk. De er fordelt på hhv. to sæt hard-dæk, tre sæt medium og otte sæt soft. Det er faktisk en tand blødere, end Pirelli havde taget med sidste gang.
En ét-stop-strategi har dog altid været favorit-strategien her i Saudi Arabien, endda selvom Safety Car har kigget ud. Faktisk var det kun Bottas, der valgte at pitte to gange i 2024-løbet. Så mon ikke Pirelli forsøger at spice tingene lidt op med en compound blødere dæk til rådighed.
Pirelli har fastsat mindst tilladt dæktryk til 25,5 psi foran, og 21,5 psi bagved. Samtidig er cambervinklen ikke tilladt at overstige -3,25 grader foran og -1,75 grader bagved.
Banen og dækkenes performance vil også udvikle sig gennem weekenden, da banen ofte er “beskidt” i første frie træning, fordi banen ikke bliver brugt så ofte.
Men i og med at Formel 1, og de mange support-klasser - heriblandt den danske racerstjerne Alba Hurup Larsen i F1 Academy - får kørt mere og mere gummi i asfalten gennem weekenden, så bliver grebet automatisk bedre.
Husk at du kan læse mere om de forskellige sessioner her på BMF1.dk gennem weekenden.