Mexico Dagen Derpå: Fuld fiesta!

Der var fuld fiesta for alle pengene i Mexico, hvor der blev delt rundhåndet ud af kørerstraffe og kampe på og uden for banen. Den tynde luft i Mexico blev bogstaveligt talt lidt for tynd for Sergio Perez og Max Verstappen.

Mexicos GP . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 28/10 2024 klokken 10:10

Ligesom i Austin fik vi en Ferrari-sejr, denne gang var det Carlos Sainz, som var først over stregen i sin røde racer.

Og stort tillykke til Sainz med det!

Men ligesom i Austin er der ingen, der rigtigt interesserer sig for den stakkels vinder af løbet, for efter løbet drejer samtalerne sig igen for det meste om stewards og straffe.

USAs Grand Prix 2024. Max Verstappen med Gianpiero LambiaseUSAs Grand Prix 2024. Max Verstappen med Gianpiero Lambiase
Copyright Red Bull Contentpool


Og igen ligesom i Austin var det to situationer mellem Red Bulls Max Verstappen og McLarens Lando Norris, der trækker overskrifter, for Max Verstappen blev straffe med 2x 10 sekunders straf for at køre Norris af banen, altså i alt 20 sekunder.

Voldsomt. Var det fair? Det afhænger af øjnene, der ser:

Man kan tolke straffene til Verstappen som et udtryk for, at man fra FIA’s side godt vidste, at Lando Norris ikke burde have haft en straf på 5 sekunder i Austin, fordi Verstappen forsvarer over grænsen og risikerer kollisioner, hvis man vover at overhale ham.

Det mener bl.a. Helmut Marko, som til det østrigske medie ORF efter løbet udtalte, at ’…straffen var meget hård, og at den er en reaktion på de hændelser, der skete i Austin.”

Helmut Marko (tv) og Max Verstappen. Saudi Arabiens GP 2024Helmut Marko (tv) og Max Verstappen. Saudi Arabiens GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool


Verstappen har gennem det meste af sin karriere kæmpet voldsomt – flere vil sige for voldsomt – og risikeret kollisioner og ulykker, som vi f.eks. så i Østrig i år, hvor han også kørte Norris af banen, da englænderen lagde an til en overhaling af hollænderen.

Vi så det også i Brasilien 2021, hvor Verstappen pressede Hamilton af banen, og hvor begge biler endte uden for banen, fordi Verstappen forsøgte at forsvare sin førsteplads med alt hvad han hvade - og lidt til.

Helmut Marko mener dog, at en straft til Verstappen – på trods af alt – var berettiget.

Problemet med Verstappens hensynsløse kørsel lader til at være systemisk:

Så længe Verstappen har den hurtigste bil og ikke behøver at kæmpe, er det ingen problemer, men som snart hollænderen bliver det mindste presset, begynder Verstappen at køre beskidt mod andre og risikere kollisioner – som vi bl.a. også så under Ungarns F1-grandprix, da Verstappen unødigt ramte Hamilton under et klodset forsøg på en overhaling. For ikke at tale om Monza i 2021...

Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Efter løbet udtalte Lando Norris, at Max Verstappen udmærket var klar over, at han kørte over grænsen.

Verstappen derimod virkede nærmest ligeglad: "20 sekunder er selvfølgelig meget, men det er som det er. Jeg vil ikke udtale mig om det.“

Det kedelige for Lando Norris ved det hele var, at han måske ville have haft mulighed for at vinde i Mexico, hvis han var kommet forbi Max Verstappen de første omgange af løbet.

Lando Norris passerer Max Verstappen. Hollands GP 2024Lando Norris passerer Max Verstappen. Hollands GP 2024
Copyright McLaren Media/LAT Photography


Meget tyder på, at Norris bevidst valgte at blive bag Verstappen for ikke at komme i nærkamp med Verstappen, men hvis englænderen var kommet forbi, kunne han måske have indhentet Sainz og vundet løbet og hentet flere point på Verstappen.

Så måske bar Max Verstappens taktik alligevel frugt…

En større problem for Verstappen og Red Bull er måske ikke kun straffe, men farten i deres bil: Selv Max Verstappen kunne ikke følge med Lewis Hamilton og George Russell, der kæmpede om 4. pladsen foran Verstappen.

Her viste de 2 Mercedes-kører i øvrigt, at det er muligt at kæmpe hårdt men fair i Formel 1 uden at køre andre eller sig selv af banen.

George Russell fra Mercedes AMG Petronas F1-teamGeorge Russell fra Mercedes AMG Petronas F1-team
Copyright Mercedes AMG Petronas F1 - LAT Images


Og her kommer danske Kevin Magnussen ind i billedet:

Magnussen sluttede på en absolut godkendt 7. plads lige efter Max Verstappen. Rent faktisk virkerede danskeren hurtigere end den hollandske verdensmester, og i starten af løbet kunne Magnussen endda lægge et vist pres på Mercedes-teamet.

Alt i alt havde Kevin Magnussen end mere end godkendt løb i Mexico, der gav teamet en masse vigtige point i midterfeltskampen mod RB og Williams.

Italiens Grand Prix 2024. Kevin Magnussen med Nico Hülkenberg i Fanzonen lørdagItaliens Grand Prix 2024. Kevin Magnussen med Nico Hülkenberg i Fanzonen lørdag
Copyright Haas F1


En kører, som havde en tumkrummende pinlige eftermiddag, må være Sergio Perez:

Ikke nok med, at hjemmebanehelten ryger ud af Q1, at han ikke kan parkere sin bil korrekt i startopstillingen, at han kører ind i Liam Lawson og andre, at han får beskadiget sin bil – men han misser også den hurtigste omgang på nye dæk (fordi Leclerc var hurtigere).

Alt i alt gjorde det nærmest ondt at Sergio Perez køre rundt på sin banen uden en selvforskyldt chance til at avancere i feltet. Hvor længe kan Red Bull holde til at holde på ham?

Sergio Perez forud før Østrigs Grand Prix 2024Sergio Perez forud før Østrigs Grand Prix 2024
Copyright Red Bull Contentpool


Der er dermed lagt i kakkelovnen til en ordentlig omgang F1-samba, når der køres i Brasilien allerede denne uge.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Korthuset falder sammen over Perez BMF1.dk's Power Rating: Mexicos GP »