Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/10 2024 klokken 10:10
Hvis ikke McLaren havde foretaget ændringen af deres omdiskuterede bagvinge, der har en form for mini DRS, ville det have udløst en indberetning og dermed meget sandsynligt en straf.
McLaren hævdede oprindeligt, at de ikke havde nogen udfordring med at ændre deres bagvingers opbygning, da man ikke havde planer om at bruge den type bagvinge mere i år.
Men de valgte at komme med samme bagvinge til USA, som de så skiftede efter FIA havde været forbi, hvor de oplyste dem, at hvis de ikke skiftede den nu, ville de få en indberetning, som med stor sandsynlighed ville medfører en straf.
Det kunne virke som om, at McLarens indberetning til FIA om Red Bull's "bib" løsning, der kan justerer den forreste del af gulvet, har været et forsøg på at få FIA til at se andre steder end på deres løsninger.
Undersøgelser af Red Bull systemet, har tilmed ikke vist sig at være meget anderledes end det alle de andre hold bruger, og tilmed umuligt at kunne justere på fra cockpittet, som man ellers hævdede.
McLarens fleksible vinge, der giver dem en form for mini DRS, kan forklare en del af holdets fart når de ikke har DRS, og at den nu er væk, kan forklare lidt af hvorfor de nu ikke vinder løb mere.