Har man ikke set billedet tidligere, så bliver man mere overvældet end da Scuderia Toro Rosso sidste år præsenterede Toro Rosso bemalingen i Melbourne. Væk er den hvide tobaksreklame og ind er kommet miljøbevidsthed. Selve bilen er malet som et billede af verden med centrum i Europa.
Med denne nye bemaling håber Honda, at de i en millionsport som Formel 1 vil kunne skabe ekstra opmærksomhed på miljøforebyggelse i en tid, hvor miljøet mere end noget andet optager hele verden. Den seneste klimarapport bragte dårligt nyt. Al Gore’s ’En ubekvem sandhed’, der netop omhandler miljøproblemerne blev i nat belønnet med en Oscar. Selv en underholdningsfilm som The Day after Tomorrow fra 2004 sætter lidt fokus på problemet med miljøforureningen.
Rubens Barrichello og Jenson Button bag den verdensbemalede RA107.
Nick Fry kunne stolt fortælle om det nye marketingskoncept, som nu er lanceret, hvor de fleste sponsormærkater er fjernet til fordel for en direkte henvisning til, at verden er den største sponsor vi har.
”Klimaændringer er nok det største problem vi støder på globalt, og Formel 1 er ikke immune overfor dette.”
”Tværtimod. Vi tror Formel 1 med den store globale profil og cutting-edge teknologi kan spille en vigtig rolle i ikke kun at fremhæve problemerne, men også spille en rolle i udviklingen af løsninger. Som en tilføjelse, så har FIA opdaget muligheden for at Formel 1 kan vise innovative teknologier, som kan hjælpe samfundet på lang sige. For eksempel i 2009 vil der være apparater som kan opspare energi i alle biler.”
”Så vi hos Honda F1 er stolte over at dedikere vores bil til den miljømæssige udfordring. Vi tror at praktiske løsninger kan stamme direkte fra ingeniører, der arbejder på vores F1 program.”
“Først og fremmest er vi et racerteam og F1 er en rigtig holdsport. Vi opnår kun vores mål ved at arbejde sammen, og paralleller kan trækkes direkte til det, at vi alle må arbejde sammen omkring den miljømæssige udfordring. Vi håber, at vi ved at skabe opmærksomhed omkring dette emne kan få offentlige personer til at finde sammen i kampen mod klimaændringer.”
Til stede ved præsentationen var også Honda Racing’s direktør Yasuhiro Wada.
”Honda stræber efter at være innovative både med teknologi, men også måden at tænke på og for at besvare de krav vores kunder og samfundet stiller. Vi håber med dette nye initiativ at Honda i F1 vil være medvirkende til at skabe opmærksomhed og interesse over hele verdens omkring disse miljæmæssige emner.”
Myearthdream.com som den så ud 26. februar 2007
På bagvingen af Honda RA107 står der internetadressen Myearthdream.com. En hjemmeside, hvor man kan donere penge til miljøforebyggelse og opfordret til at ændre sin livsstil mod at få sit navn promoveret på bilen. Hjemmesiden åbnes officielt i morgen, men er søsat i dag.
Store globale virksomheder som Universal Music, Gatorade, Fila, IBM, Instron, Oliver Sweeney, Perkin Elmer, Showa Denko, TUV og GF Charmilles har eller vil donere penge til Hondas miljøprogram.
Honda RA107 i Google Earth livery. Bemærk den sorte bagende, hvor sponsorer/bidragydere vil blive nævnt.
Kigger man nærmere på bemalingen af bilen vil man se, at den sidste del af motorcoveret er sort samt den sorte vinge. Det er her sponsorerne/bidragyderne primært vil blive nævnt. Det er også kun bilen, der vil være stort set sponsorløs, mens kørerdragterne, teamgaragen m.m. stadig vil være dekoreret med sponsorlogoer.