BMF1.dk's Power Rating: Østrigs GP

Efter en dramatisk og begivenhedsrig Formel 1-weekend er vi klar med redaktionens bedømmelser af kørernes bedrifter.

Østrigs Grand Prix 2024 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/7 2024 klokken 15:07

Alverdens Formel 1-fans blev vidner til et ret dramatisk grandprix søndag og tæt kamp i kvalifikation såvel som sprintløb, og vi vil her dvæle mest ved dramatikkens omdrejningspunkt.

Den skyldes nemlig især sammenstødene mellem de to frontkæmpere, Max Verstappen og Lando Norris, som begge sloges indædt med hinanden. Førstnævnte for at holde sin frontposition og sidstnævnte for at udnytte sin ret gå efter den.

Det hele resulterede i en stor nedtur for begge kørere, som punkterede og måtte halte i pit. For Verstappens vedkommende til en 10-sekunders straf og ud på banen til en efterfølgende P5 som slutresultat.



For Norris vedkommende blev der lukket og slukket, idet hans McLaren var lige til genbrugspladsen efter ødelæggelserne af gulv, hækvinge m.m.. Med det nu lavere budgetloft bliver det udfordrende for det papayagule team at nå op til Red Bull i resten af sæsonen, for de kan ikke bare producere nye dele til bilen.

Som tilskuer var der til gengæld spænding for både entre- og streamingabonnement, og de dramatiske hændelser kan kun trække flere fans til.

Vinderen blev derfor George Russell i Mercedes, som kunne glæde sig over noget så usædvanligt som en løbssejr.



Lejrene er delte, men faktum er, at kampe om føringen ofte resulterer i øjeblikke som dette. Og belønningen er så høj, at kørerne tør risikere satsningen. Norris' frustration øgedes på grund af flere omdiskuterede bevægelser fra Verstappen, men McLaren-kørerens overhaling var ren og burde have givet ham føringen.

I sidste ende havde den minimale kontakt imellem de to kamphaner dog stor betydning, da Norris udgik af løbet, og hans største konkurrent og (måske nu tidligere) ven rykkede længere frem i tabellen.



Og Verstappen! Var det dumt? Unødvendigt hårdt ræs? Typisk Max Verstappen? Meningerne vil være delte, uanset hvem man spørger, men som løbets stewards fastslog, så var det hollænderens skyld og han fik derfor straffen.

Forklaringen er nok, at verdensmesteren for første gang havde en hurtig kører i nakken, og koblingen mellem et markant dækslid og et sjældent set langsomt pitstop hos Red Bull så ud til at få det til at koge over nede i cockpittet, hvor der blev taget nogle kontroversielle beslutninger, som vi ikke har set fra Verstappen siden 2021.

Østrigs Grand Prix 2024. Verstappen vinder sprintløbet fra pole positionØstrigs Grand Prix 2024. Verstappen vinder sprintløbet fra pole position
Copyright Red Bull Contentpool


Nogle vil se dette som et perfekt eksempel på, hvad de betragter som en typisk Verstappen-shunt, men set over i de seneste år var hændelsen ret beset et øjeblik med små marginaler og ikke en, man nødvendigvis skal sætte Red Bull-køreren i bås for. Endelig fik vi den kamp, som vi så længe har savnet.

Hændelsen kostede Verstappen en løbssejr, og Norris chancen for en. Og så skal man lige huske, at det ikke altid kan være let at bevare hovedet analytisk koldt, når man kører med 200 km/t. Det har adskillige store kørere vist ned igennem tiden. Senna og Schumacher, for at nævne et par, som ofte var udskældt for det samme.

Østrigs Grand Prix 2024. Kevin Magnussen under fredagens frie træningØstrigs Grand Prix 2024. Kevin Magnussen under fredagens frie træning
Copyright Haas F1


Man kan måske mere undre sig over, hvad Sergio Perez sidder og tænker på i cockpittet i sin Red Bull. Det koger i hvert fald ikke dernede. Han kører i feltets hurtigste bil men formår ikke at overhale en flot kæmpende Nico Hülkenberg, som hentede en imponerende P6. Svag præstation af Perez eller suveræn kørsel af Hulken? En kombination.

I den anden Haas leverede Kevin Magnussen underholdning på radioen, hvor han sagde “F*** that”, da han blev bedt om at spare dæk (eller måske for ikke at passere den forankørende teamkammerat). K-Mag var dog også underholdende på banen, hvor han leverede en solid præstation i både sprint med P9 og grandprix med en tiltrængt P8 og værdifulde point til sig selv og teamet i konstruktørmesterskabet.



Alt i alt var der intet at sætte fingeren på udover at Magnussen gerne måtte have byttet plads med Hülkenberg på målstregen. Men tyskeren er hurtig og dermed også manden, der skal slås, hvis F1-fremtiden skal sikres for danskeren.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Lando Norris [DNF] 9,4 0,47
2. George Russell 9,1 0,28
3. Nico Hülkenberg 9,1 0,24
4. Oscar Piastri 8,8 0,67
5. Carlos Sainz 8,6 0,61
6. Kevin Magnussen 8,3 0,29
7. Max Verstappen 8,2 0,86
8. Daniel Ricciardo 8,1 0,37
9. Lewis Hamilton 7,9 0,62
10. Pierre Gasly 7,5 0,79
11. Charles Leclerc 6,7 0,57
12. Esteban Ocon 6,5 1,08
13. Lance Stroll 6,0 0,44
14. Alex Albon 6,0 0,41
15. Valtteri Bottas 5,8 0,68
16. Yuki Tsunoda 5,8 0,47
17. Guanyu Zhou 4,9 0,44
18. Sergio Perez 4,6 0,88
19. Fernando Alonso 4,5 0,35
20. Logan Sargeant 3,9 0,46


Giv din mening til kende på vores Facebook-side.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrig dagen derpå – Crashstappen er tilbage Sargeant misser FP1 »