Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 28/6 2024 klokken 12:06
Dagens frie træning fra Østrig blev kørt uden større dramatik, udover ekstra travlhed inden eftermiddagens sprint-kvalifikation.
Weekenden er tilmed en sprint-weekend, hvilket betyder at holdene er nødt til at bruge denne første træning til at teste opsætning til den kommende sprint-kvalifikation i eftermiddag. Der er ikke andre træninger i weekenden.
Masser af trafik
Første frie træning var det sædvanelige skift mellem mange få biler på banen, mens de hurtige kørere klagede over de kørere som ikke flyttede sig tilstrækkeligt.
Træningen blev længe anført af Mercedes, med Lewis Hamilton hurtigst foran George Russell. I de døende minutter fik Red Bull sat tingene på plads på hjemmebanen, Red Bull Ring. Max Verstappen var hurtigst
Under træningen havde Verstappen et stop midt på langsiden, som gav et kortvarigt rødt flag. Verstappen forklarede efterfølgende på radioen at han havde skiftet en indstilling på rattet som styrer gearkassen. Dette fik motoren til at stoppe.
Mekanikerne kravlede blot over hegnet og trillede raceren tilbage i garagen, og Verstappen mistede dermed ikke noget videre tid, da raceren kunne trilles ud igen med det samme.
Haas og Williams i den tunge ende
Det er ikke så overraskende at både Haas og Williams slutter bagerst på den hurtige og krævende Red Bull bane. Hele feltet lå indenfor 1,5s - og top 10 var tilmed inden for samme sekund. Så det bliver tæt og overhalingsmulighederne er desværre også begrænsede på den østrigske bane.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)