Magnussens nuværende kontrakt udløber i slutningen af indeværende sæson, og han er under pres for at få endnu en kontraktforlængelse midt i, hvad man med god ret kan kalde en problematisk sæson. For nu at udtrykke det mildt.
Danskeren har scoret et enkelt point i de første ni løb, hvor teamkammeraten Nico Hülkenberg har hentet seks point og især i kvalifikationerne er hurtigere end K-Mag.
Dertil kommer, at Magnussen også har fået stærk kritik for sine spektakulære sammenstød med flere konkurrenter, eksempelvis Alex Albon og Sergio Perez, hvilket har givet ham 12 strafpoint i den sorte bog og dermed ildevarslende 2 point fra en løbsudelukkelse.
Fra ledelsesside er der også blevet raslet med sablerne, idet Haas' teamchef Ayao Komatsu har tilkendegivet interesse i den nu ledige Alpinkører Esteban Ocon samt Ferraris testkører Oliver Bearman.
Monacos Grand Prix 2024. Kevin Magnussen på Monte Carlo by-banen
Copyright Haas F1
Op til løbet i Canada fik Magnussen derfor flere spørgsmål til risikoen for et F1-exit, og her var danskeren meget klar i mælet.
”Ja. Der er en chance for, at det vil ske," lød svaret til flere medier.
Magnussen er dog glad for at være i teamet, hvor han derfor også ønsker at blive fordi han mener, at man lige nu er "i en god position for fremtiden".
"Jeg vil være i Formel 1," understregede han. "Det er det, jeg koncentrerer mig om. Først når alle døre er lukkede, vil jeg lede efter noget andet.”
Samtidig understreger den 31-årige dansker dog også, at han ikke er i panik over situationen sammenlignet med, hvordan han håndterede at miste sit McLaren-sæde efter sin rookiesæson i 2014.
Canadas Grand Prix 2024. Kevin Magnussen i regnen
Copyright Haas F1
"Tidligere, da jeg var yngre, ville noget som dette sandsynligvis have stresset mig mere, og jeg ville have følt presset mere," forklarede han. "Men nu er jeg ret god til at lægge det til side, bare sætte mig ind i bilen og gøre mit bedste."
Magnussen insisterer på, at han har forbedret sig i forhold til sidste sæson og at der har været flere udefra kommende faktorer, som har forhindret ham i at vise det.
"Jeg har haft trafik så mange gange, f.eks. på anden omgang i Q1 eller Q2, så pludselig et problem eller en dårligt styret ud-omgang. Sådan noget."
"Eller, hvis vi havde et godt løb, så kommer Safety Car ud på det forkerte tidspunkt. Det er bare et af de år, hvor du altid ser ud til at være i modvind.
"Lad os tage Imola. Pludselig kommer en McLaren ud af pitten foran mig og kan ikke engang starte sin omgang. Hvordan kan du forudsige det?
Canadas Grand Prix 2024. Kevin Magnussen i regnen
Copyright Haas F1
”Det kostede mig en god startposition. I selve løbet er farten fantastisk, og jeg når næsten med i pointene.
"Uden uheldet ville jeg have startet nær top 10 og ville helt sikkert have scoret point," konkluderede han.
Herfra kan det tilføjes, at hvis interviewet var blevet foretaget efter Canadas Grand Prix, kunne endnu en uheldig episode, som var ude af danskerens hænder, føjes til listen.
Således lykkedes det Haas-mekanikerne at få et pitstop til at vare hele 8 sekunder, hvilket er lysår i Formel 1-sammenhæng. Konsekvensen var, at en ellers mulig P10 eller P9, med tilhørende point på kontoen, blev ødelagt.