Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 19/5 2024 klokken 21:05
Verstappen sikrede sig denne eftermiddag sejren, med hvad der må være den mindste margin gennem lange tider, da Lando Norris kun var 0,7 sekund fra at snuppe sejren fra hollænderen. Charles Leclerc tog sig af tredjepladsen.
Selvom Norris umiddelbart så ud til at komme bedre fra start en Verstappen, formåede han ikke at overhale ind i første sving, og Verstappen kunne dermed koncentrere sig om at udbygge sin føring, mens Norris fik travlt med at forsvare sig mod Charles Leclerc.
Det var en start uden uheld eller andre forseelser for alle 20 kørere, hvor Fernando Alonso startede fra pit-lane efter at have skiftet hjulophæng som følge af hans udfordringer i kvalifikationen.
Verstappen skulle bruge tre omgange til at distancere sig så meget fra Norris, at han ikke længere var inden for DRS-rækkevidde, mens Norris stadig kæmpede med både Leclerc og nu også Sainz. Oscar Piastri lå nummer fem efterfulgt af George Russell, Lewis Hamilton og Nico Hülkenberg.
Efter ni omgange ud af 63 begyndte dagens første problemer at melde sig, da Alex Albon efter sit pit-stop kunne melde tilbage over radioen, at hans ene dæk ikke var fastgjort korrekt. Han listede en omgang rundt på banen, inden han igen kunne køre i pit og få et sæt nye dæk på. Han fik efterfølgende en straf på 10 sekunder for en såkaldt 'unsafe release'.
Oppe i front havde Verstappen nu opbygget et forspring på tre sekunder over Norris, mens hans holdkammerat Piastri var overalt på bagenden af Sainz' Ferrari, men havde dog svært ved endeligt at finde en vej forbi.
Yuki Tsunoda var den første kører i top 10 til at foretage et pit-stop. Han gjorde det omgangen efter Daniel Ricciardo, de tog kom ud på banen som hhv. nr. 15 og 16. Hülkenberg fulgte efter og tabte i den forbindelse en plads til Tsunoda.
Efter 18 omgange var der udfordringer for Sergio Perez, der var en tur på besøg i sandkassen, hvilket satte ham bagud i jagten på Hamilton. Russell pittede på omgang 22 efterfulgt af Norris, der derpå blev fanget bag Perez. Piastri var den næste, som kørte i pit, mens det lykkedes for Norris at finde en vej forbi Perez.
Verstappen kørte en tur forbi sine mekanikere på omgang 25, overlod føringen til Leclerc og kom ud som nummer fire. Leclerc pittede omgangen efter og kom ud bag Norris og Perez. Sainz og Hamilton pittede på omgang 28.
Halvvejs gennem løbet var Verstappen stadig i front foran Norris, Leclerc, Piastri, Sainz, Russell, Perez, Stroll, Hamilton og Magnus. Perez, Stroll og Magnussen havde endnu ikke pittet.
Perez kørte endelig i pit på omgang 38 sammen med Stroll og Magnussen. Perez kom ud bag Ricciardo, men gjorde kort proces med australieren og kørte sig forbi og op som nummer 10. Kort tid efter fandt han også vejen forbi både Hülkenberg og Tsunoda og op som nummer 8.
Verstappen var komfortabelt i front, mens Norris kom mere og mere under pres fra Leclerc, der kørte sig inden for DRS-rækkevidde på omgang 45. Leclerc tabte dog et par sekunder på grund af en fejl, og han kunne ikke sidenhen finde den samme fart.
Mercedes valgte at arbejde med en to-stop strategi, da Russell kørte i pit på omgang 53. Han kom ud bag Hamilton men foran Perez på sjettepladsen.
Verstappen var måske blevet en smule for komfortabel i front. I hvert fald blev han flere gange advaret om at skulle holde sig inden for de hvide streger på banen, hvilket kunne blive et problem med tanke på, at Norris nu havde fundet ekstra meget fart og nu kun var to sekunder efter Verstappen med fem omgange tilbage.
Men truslen fra Norris fik Verstappen til at skrue op for farten og så ud til at holde fast i føringen. Norris fortalte over radioen, at hans dæk blev langsommere, samtidig med at Verstappen berettede, at hans batteri ikke ville oplade. Han formåede at holde fast i føringen og vinde med de føromtalte 0,7 sekunder, mens Leclerc sikrede en podieplads for Ferrari, på hvad der må betegnes som deres anden hjemmebane. Piastri blev nummer fire foran Sainz, Hamiltn og Russell, derpå Perez, Stroll og Tsunoda på 10. pladsen.