Sidste år blev Grand Prixet på Imola aflyst efter de voldsomme regnskyl, der ramte hele Emilia-Romagna-regionen. Nu er Formel 1 så tilbage, blot to uger efter 30-året for den triste weekend i 1994, hvor både Roland Ratzenberger og Ayrton Senna mistede livet.
Mercedes har angiveligt opgraderinger med til Italien, men der ligger fortsat meget arbejde foran teamet, før de kan være med i den helt sjove ende.
McLaren i topform
Et team, der omvendt er med i den helt sjove ende, er McLaren. For to uger siden tog Lando Norris sin første sejr i Formel 1, og selvtilliden må derfor være i top hos det britiske team. Nu skal Norris og resten af McLaren så forsøge at ride videre på den bølgen fra Miami.
McLaren kom med opgraderinger til løbet i Miami, og de viste sig at være særdeles effektive. Det var dog kun Lando Norris, der havde fået alle opgraderinger til Miami. Oscar Piastri havde nemlig kun omkring 50% af opgraderingerne på sin bil. På Imola har han dog den fulde opgradering på sin bil også.
Det bliver derfor meget spændende at se, hvordan de to McLaren-biler klarer sig, når begge kørere har opgraderingerne til rådighed. Hvis farten i Miami er et generelt billede, så skal Red Bull i endnu højere grad begynde at se sig over skulderen. For McLaren kommer, og briterne er sultne efter mere.
Magnussen på deroute
Kevin Magnussen havde en svær weekend i Miami. Endnu engang måtte han ofre sig for teamet, så Nico Hülkenberg kunne sætte point ind på kontoen. Magnussen er efter Miami oppe på ti strafpoint, hvor 12 af slagsen udløser en karantæne på et løb.
Magnussen står i et dilemma, hvor han på den ene side er teamets mand, idet han hjælper Hülkenberg, og dermed teamet, mens han på den anden side selv står uden point. Og i Formel 1 er der altså ingen point for at være den søde dreng. Det ved Magnussen utvivlsomt også godt. Men han kæmper for sit sæde, og her er det måske ikke helt dumt at være teamets mand, men det må være en frustrerende omgang for danskeren. Omvendt er det heller ikke ubetinget godt, at Magnussen gang på gang er teamets mand, for det viser, at han ikke har farten på samme måde som Hülkenberg.
Nu bliver det så spændende at se, hvordan Magnussen griber situationen an herfra. Får han to strafpoint mere inden marts næste år, så skal han sidde over i et løb. Og det kan vise sig at blive dyrt, når en fyr som Oliver Bearman står klar i kulissen. Derfor kommer vi formentlig til at se Magnussen med knap så brede albuer, som vi ellers kender ham for. Forhåbentlig vender situationen på et tidspunkt for Magnussen, hvor Hülkenberg måske skal være manden, der hjælper danskeren til point.
Du kan læse mere om Magnussens situation hos Haas lige
her.
Fakta
Søndag skal der køres 63 omgange på den legendariske Imola-bane, som strækker sig 4,9 kilometer. Banen byder på 19 sving og blot en enkelt DRS-zone, som vi finder på start/mål-langsiden.
Pirelli medbringer til weekenden de blødeste dæk i form af C3, C4 og C5.
De røde lamper slukker søndag eftermiddag kl. 15, og løbet kan som altid følges på TV3+, Viaplay og F1 TV Pro.