Saudi-Arabiens 3. frie træning – Bearman bomstærk

Fokus under 3. frie træning i Jeddah lå på Carlos Sainz’ afløser, engelske Oliver Bearman, der kørte bomstærkt i starten af træningen. Haas overrasker positivt, mens bouncing-problemerne ser ud til at være tilbage hos Mercedes.

Saudi Arabiens GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 8/3 2024 klokken 15:03

Ferrari var det helt centrale samtaleemne, da engelske Oliver Bearman måtte træde til med meget kort varsel for sygdomsramte Carlos Sainz.

Oliver Bearman lagde stærkt ud og lå i starten af træningen foran i feltet, mens han efterfølgende fokuserede på opsætningen af bilen til løbet og ikke så meget til kvalifikationen. Imidlertid imponerede Bearman med stabile og hurtige omgangstider i Sainz’ Ferrari.

Problemet for Bearman er dog, at han ikke fik mulighed for at køre så meget på det bløde dæk, som skal bruges til kvalifikationen. Det blev til én omgang, men den var god nok til en 10. plads.

Saudi-Arabiens Grand Priz 2021. Jeddah set fra ovenSaudi-Arabiens Grand Priz 2021. Jeddah set fra oven
Copyright Red Bull Contentpool


Haas imponerede også med Magnussen, der midlertidigt havde den 3. bedste tid. Hülkenberg lå også længere tid i top 10. Tiderne fra Haas tyder umiddelbart på, at Haas-raceren er hurtigere end både Alpine, Williams, Racing Bulls og Kick Sauber.

Mercedes er stadig bagud efter deres egne forventninger, og derfor kørte Russell og Hamilton med forskellige vingespecifikationer: Russell kørte med lavere downforce end Hamilton. Lewis Hamilton brokkede sig over, at bilen hoppede for meget, den såkaldte bouncing-effekt, som tidligere har været et stort problem for Mercedes og Ferrari.

Logan Sargeant fortsætter med at køre ind i vægge, og Williams-teamet måtte bruge en del tid på at få repareret venstre forhjul efter kontakt med væggen. Det betød overarbejde for mekanikerne og ingen tid på banen for Sargeant: Det er ikke noget, som hverken Williams eller Sargeant har brug for i øjeblikket.

Saudi-Arabiens Grand Prix 2021. Racere på den oplyste by-bane i JeddahSaudi-Arabiens Grand Prix 2021. Racere på den oplyste by-bane i Jeddah
Copyright Pirelli


Albon i den anden Williams viste lovende takter under træningen og lå i lang tid i top 10 men måtte dog slutte som nr. 17.

17 minutter før træningens afslutning røg kinesiske Zhou af banen og ind i barrieren, hvilket smadrede Kick Sauber-raceren – og meget af træningen for de andre kørere. I skrivende stund er spørgsmålet for Sauber, om de kan nå at for Zhous bil færdig til kvalifikationen, der starter kl. 18 dansk tid.

Aston Martin havde en lidt blandet træning. Lance Stroll blokerede for Pierre Gasly og skal undersøges af løbets stewards efter træningen. Alonso sluttede som nr. 6 og Stroll som nr. 7.

Lidt bedre ser det ud for McLaren, hvor Lando Norris satte en tid, der var godt et halvt sekund efter den bedste tid og god nok som 5. bedste tid, mens Piastri endte på en 8. plads.

Saudi-Arabiens Grand Prix 2021. Racere på den oplyste by-bane i JeddahSaudi-Arabiens Grand Prix 2021. Racere på den oplyste by-bane i Jeddah
Copyright Pirelli


Foran i feltet ser det igen ud til, at Red Bull og især Max Verstappen kører fra alt og alle: Verstappen lå godt 0,2 sekund foran nærmeste konkurrent, Charles Leclerc i Ferrari, og godt et halvt sekund foran Perez.

Kvalifikationen starter kl. 18:00 dansk tid.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:28.412 + 0.000 13
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:28.608 + 0.196 16
3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:28.906 + 0.494 13
4. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.964 + 0.552 17
5. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:28.971 + 0.559 11
6. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:29.038 + 0.626 14
7. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:29.127 + 0.715 14
8. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:29.213 + 0.801 11
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.268 + 0.856 19
10. Oliver Bearman Scuderia Ferrari
P
1:29.306 + 0.894 22
11. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.485 + 1.073 12
12. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:29.546 + 1.134 13
13. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:29.572 + 1.160 18
14. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:29.575 + 1.163 13
15. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.675 + 1.263 11
16. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:29.740 + 1.328 15
17. Alexander Albon Williams Racing
P
1:29.808 + 1.396 13
18. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:30.083 + 1.671 21
19. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:30.739 + 2.327 12
20. Logan Sargeant Williams Racing
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Carlos Sainz på hospitalet - erstattes af Bearman Vild magtkamp hos Red Bull eskalerer »