Hvis man spørger Fernando Alonso, så er 19 af de 20 F1-kørere udmærket klar over, at de ikke kan
vinde verdensmesterskabet i år:
“Jeg tror, at 19 kørere i paddock nu kommer til at tænke, at [de] ikke kommer til at vinde verdensmesterskabet. Den slags sker 99 % af tiden i din karriere. Det er en brutal sport.”
Bahrains Grand Prix 2023. P3 til Fernando Alonso i sin Aston Martin
Copyright Aston Martin
Fernando Alonsos udtalelser kommer efter testen i Bahrain, hvor Red Bull ganske vist ikke satte den hurtigste tid, men alt tyder stort set på, at bilen og især Max Verstappen fortsætter, hvor de slap.
Selv om det selvfølgelig altid er svært at sige noget de konkrete styrkeforhold i Formel 1-sæsonen 2024, så viste de 3 dages test i Bahrain op til løbet om godt en uge, at Red Bull bliver umulige at slå.
Det tyske medie
motorsport-total har analyseret omgangstiderne fra testen, dvs. de såkaldte longruns, og umiddelbart ser det ud til, at Mercedes er tættest på at kunne udfordre Red Bull – dog er Mercedes 0,45 sek. langsommere over en omgang end Red Bull i løbstrim.
Mercedes AMG W15 E
Copyright Mercedes AMG
Ferrari ligger meget tæt på Mercedes og er iht. beregningerne kun 0,50 sek. efter Red Bull, altså 0,05 sek. efter Mercedes, hvilket må kaldes marginalt.
Derefter følger Aston Martin med en afstand på 0,55 sek., hvorefter der er et relativt stort hop ned til McLaren, som har 1,1 sek. op til Red Bull. McLaren var dog ramt af forskellige tekniske problemer under testdagene.
Racing Bulls eller ”Visa Cash App Racing Bulls” (aka AlphaTauri aka Toro Rosso) ligger som nr. 6 i stillingen med 1,15 sek. op til storesøsterteamet Red Bull, mens Williams, der også var ramt af flere tekniske problemer, lå 1,35 sek. efter Red Bull.
RB F1 Team VCARB 01
Copyright Red Bull Contentpool
Sauber ligger overraskende kun 1,45 sek. efter Red Bull, mens Alpine har bevæget sig ned i den tunge ende med en afstand på 1,5 sek. op til Red Bull. Alpines store problem synes at være dækkene, som slides for hurtigt op – et velkendt problem for Haas.
På sidstepladsen ligger Haas med 1,6 sek. op til Red Bull, men det er faktisk ikke så ringe endda.
Forventningerne til Haas er ikke store i år, men ifølge dataene ser det ud til, at Haas er ved at få styr på dæksliddet. Spørgsmålet bliver så, om Haas formår at udvikle på bilen i løbet af sæsonen, hvilket ikke er lykkes de foregående sæsoner.
Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg er klar for Haas F1 i 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Nu er det selvfølgelig vanskeligt at sige noget definitivt om rangordenen for 2024 på baggrund af 3 dages test på én bane, da mange kendte og ukendte faktorer spiller ind.
Hvordan styrkeforholdet reelt ser ud og kommer til at udvikle sig i løbet af sæsonen, må vi afvente.
Men med Fernando Alonsos ord i tanke må vi nok regne med at høre de hollandske og østrigske nationalmelodier flere gange i løbet af sæsonen.