RB20 bliver markant bedre end RB19

Det er dårligt nyt for de andre Formel 1 hold, når Red Bull, inden årets første vintertest, melder ud, at de har adresseret de svagheder RB19 havde, og har løst dem.

Max Verstappen fejrer sejr og sæsonafslutning med en donut. Abu Dhabis GP 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/1 2024 klokken 13:01

Red Bull's RB19 vandt i 2023 alle løb, med undtagelse af et enkelt, hvilket gjorde den til den mest vindende bil i Formel 1 historien.

Kun McLaren's 1984 racer MP4/4 har formået at vinde alle løb i en sæson, med undtagelse af et enkelt, tidligere i historien, men den gang var der langt færre løb.

Red Bull var dog opmærksomme på, at de, til trods for deres suverænitet, havde nogle svagheder, som så til dels blev opvejet af en suveræn kører i form af Max Verstappen.

Det er kommet frem, at Red Bull har dumpet første crash test for RB20, men selvom det koster dem en del i udviklingen, skulle de være mere end bare ok med.

En af RB19's svagheder var de snævre sving, især på bybanerne som Monaco og Singapore. Det er netop de svagheder man har arbejdet hårdt på at få løst, hvilket de siger at de har fået gjort nu.

Selvom Red Bull, som følge af deres sejr i konstruktørmesterskabet, har markant mindre tid i vind tunnelen end de øvrige hold, har den suveræne RB19 givet dem så meget mere tid til at udvikle RB20, at det ikke får nogen betydning, hvilket ikke ligefrem er det de andre hold har håbet på at hører.

Dog kan vi forvente en tættere sæson i 2024, da det nu er 3. år med de nuværende aerodynamiske regler, hvilket betyder at flere hold er blevet kloge nok, til at de kan komme med en konkurrencedygtig bil fra sæsonstarten.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bottas satser på Audi Flere medarbejdere forlader FIA »