BMF1.dk's Power Rating: Abu Dhabis GP

Sæsonens sidste F1-løbsweekend er afviklet og redaktionen har voteret. Læs vores Power Rating fra Abu Dhabis GP i denne artikel.

Max Verstappen fejrer sejr og sæsonafslutning med en donut. Abu Dhabis GP 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/11 2023 klokken 13:11

Det er unødvendigt at advare med en “spoiler alert”, når man kan konstatere, at sæsonens sidste løb i ørkenstaten Abu Dhabi sluttede som 19 andre løb, 21 podieplaceringer i 2023-sæsonen samt i alt 1.000 førte omgange i løbene.

Uanset i hvilken lejr man placerer sin sympati, så er Max Verstappen, ligesom sin Red Bull RB19, i sin helt egen liga - noget selv konkurrenterne erkender.



Derfor stort tillykke til verdensmesteren med en uforlignelig Formel 1-sæson, hvor han gjorde en dyd ud af at ødelægge al spænding. Fuldstændigt. Det samme skete i sæsonens sidste grandprix, som Red Bull-køreren vandt hele 18 sekunder foran en heroisk kæmpende teamplayer i skikkelse af Charles Leclerc i Ferrari.

Derfor også topkarakterer til monegaskeren, som havde en suveræn weekend og hvor Ferraris strategi for en gangs skyld sad lige i skabet, hvilket (naturligvis) bare var ikke tilstrækkeligt.

Starten er gået med Max Verstappen forrest fulgt af Charles Leclerc. Abu Dhabis GP 2023Starten er gået med Max Verstappen forrest fulgt af Charles Leclerc. Abu Dhabis GP 2023
Copyright Red Bull Contentpool


Det var interessant at lytte til Leclercs radiokommunikation (se herunder), hvor han i løbets sidste fase foreslog nogle smarte strategiske træk med at hjælpe Perez frem i kampen mod Russell i Mercedes og dermed også om konstruktørmesterskabet. Det førte dog ikke til noget, hvilket især skyldtes, at Carlos Sainz længe lå og rodede i den nedre halvdel og til sidst måtte udgå. Ferrari måtte derfor se sig henvist til P2 i såvel grandprix som konstruktørmesterskab.



I den anden Red Bull formede løbet sig, ligesom hos Verstappen, i et slags mikrokosmos, hvor søndagens grandprix var en copy/paste af flere andre løb. Under kvalifikationen så vi således igen Sergio Perez underpræstere i forhold til bilens høje niveau (der dog havde et anderledes setup end teamkammeratens) for i søndagens løb at køre sig op på P4. Det kunne være blevet til mere, hvis ikke mexicanerens lidt klodsede skub til McLarens Lando Norris (se herunder) tidligere i løbet gav ham 5 strafsekunder.



Under overskriften “toppræstationer” skal jeg også nævne Yuki Tsunoda. Da den lille hidsigprop først havde tilpasset sig det til dagen opgraderede AlphaTauri-gulv og dermed havde fået lidt mere stabilitet bagtil på bilen, var japaneren virkelig godt kørende.

Yuki Tsunoda. Abu Dhabis GP 2023Yuki Tsunoda. Abu Dhabis GP 2023
Copyright Red Bull Contentpool


Tsunoda havde lagt en to-stopstrategi, hvor han kørte længere på første sæt dæk end alle andre, men det betød reelt, at han dermed også mistede muligheden for at tilkæmpe sig den P6, der var nødvendig for at teamet kunne slutte på syvendepladsen i konstruktørmesterskabet. Dertil kom, at Fernando Alonso passerede japaneren i slutfasen, men reelt set havde bilen ikke farten. Ikke desto mindre kørte AlphaTauri-chaufføren et flot løb med det værktøj, man havde givet ham.

På trods af sygdom under lørdagens kvalifikation, leverede George Russell en stærk præstation og var mere sikker i sin Mercedes W14 end den syvdobbelte eksverdensmester, Lewis Hamilton, i den anden sorte Mercedes. Sidstnævnte kæmpede i den grad med manglende fart, så der er noget at se til i vinterpausen for Mercedes-ingeniørerne.

Charles Leclerc. Abu Dhabis GP 2023Charles Leclerc. Abu Dhabis GP 2023
Copyright Ferrari Media


Løbets lavpunkt var endnu engang hos Haas F1, der hurtigst muligt skal finde en meget tyk glemmebog med brudsikker hængelås, for igen-igen var det bare endnu et løb, der skulle overstås. Mr. Qualy, som Nico Hülkenbergs ingeniør Steve Gannon kaldte ham på radioen, sluttede flot på P8 i kvalifikationen, mens Kevin Magnussen fik P17.

Hulkens bemærkelsesværdige kvalifikationsresultat holdt selvfølgelig ikke om søndagen, hvor tyskeren sluttede på P15, mens Magnussen blev distanceret med en omgang og kunne se sig selv slutte 2,4 sekund efter næstsidste mand, Valtteri Bottas i Alfa Romeo. Danskeren kæmpede tydeligvis med en umulig bil, der for en privatperson ville koste en mindre formue i dækskifte.



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Charles Leclerc 9,9 0,11
2. Max Verstappen 9,9 0,17
3. George Russell 9,5 0,40
4. Yuki Tsunoda 9,4 0,41
5. Lando Norris 8,6 0,57
6. Sergio Perez 8,5 1,03
7. Oscar Piastri 8,4 0,57
8. Lewis Hamilton 7,5 0,72
9. Fernando Alonso 7,4 0,56
10. Lance Stroll 6,8 0,47
11. Alex Albon 6,7 0,50
12. Nico Hülkenberg 6,5 0,72
13. Esteban Ocon 6,5 0,47
14. Daniel Ricciardo 6,1 0,78
15. Pierre Gasly 6,0 1,10
16. Logan Sargeant 4,9 0,71
17. Valtteri Bottas 4,7 0,51
18. Carlos Sainz 4,4 0,77
19. Guanyu Zhou 4,4 0,49
20. Kevin Magnussen 4,4 0,42


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Abu Dhabi Grand Prix; løbsresumé: Verstappen vinde Monster McLaren »