Italiens GP: 1. frie træning

Ferrari lagde hårdt fra land, med en optimerede aerodynamik og gigantisk opbakning fra de passionerede italienske tilskuere, men det var Max Verstappen i Red Bull, der sluttede hurtigst af alle.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright BMF1.dk

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2023 klokken 15:09

Første træning til det Italienske Formel 1 Grand Prix, gav et lille fingerpeg om, hvad vi kan forvente os af weekenden, uden det dog er meget andet end netop et fingerpeg.

Sergio Perez i Red Bull, skulle teste en ny medium downforce hækvinge, mens Max Verstappen i den anden Red Bull, kørte med den gamle.

Data skal analyseres, inden man kan komme med en dom, men forskellen på de to, var ikke så stor som vi har set de seneste løb. Verstappen var dog fortsat den hurtigste.

Ferraris sats på at kører med minimal downforce, så ud til at virke, da Carlos Sainz Jr., der i denne weekend har Senior i garagen, da han satte næst hurtigste tid, der var under en tiendedel sekund langsommere end Verstappen.

Leclerc i den anden Ferrari, var med til at understrege, at Ferrari ser ud til at have noget at byde med i denne weekend, da han placerede sig ind, lige efter Perez, på P4.

Et andet hold, der var store forventninger til, inden træningen blev sat i gang, var Williams, der med deres altid meget aerodynamiske bil, er hurtige når der er få sving.

Williams placerede sig ind på P10 og P12, selvfølgelig med Albon hurtigst, men at se Sergant oppe på P12 må også siges at være særdeles godkendt.

De to Mercedes kørere, der lige har forlænget med holdet, viste ikke det vilde frem. Dog endte Russell for en gang skyld, som den bedste af de to, da han satte sin bil op på P5, mens Hamilton måtte nøjes med P8.

Afstanden mellem de to, var under en tiendedel sekund, mens der var noget længere afstand fra Russell op til Leclerc på P4.

HAAS så, som forventet, skidt ud, med Hülkenberg nede på P16 og Magnussen endnu længere nede på P19, som nemt kunne være endt som P20, havde Zhou Guanyu ikke problemer med sin Alfa Romeo.

Sidste uges andenplads vinder, Fernando Alonso, var også udfordret på den hurtige bane, der ikke så ud til at passe rigtigt godt til Monza, da han placerede sig på P6.

Lance Stroll havde lånt sin bil ud til holdets reservekører, Felipe Drugovich, der langt fra formåede at sprede glæde omkring sig, som Nyck De Vries gjorde sidste år, da han endte nede som nummer 18.

Men som vi startede med at sige, så er 1. træning kun et fingerpeg. Vi bliver markant klogere efter den 2. træning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
H
1:22.657 + 0.000 31
2. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
H
1:22.703 + 0.046 28
3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
H
1:22.834 + 0.177 30
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
H
1:22.966 + 0.309 22
5. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
H
1:23.189 + 0.532 28
6. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:23.214 + 0.557 24
7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:23.241 + 0.584 22
8. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
H
1:23.269 + 0.612 26
9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:23.271 + 0.614 23
10. Alexander Albon Williams Racing
S
1:23.444 + 0.787 18
11. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:23.446 + 0.789 24
12. Logan Sargeant Williams Racing
S
1:23.661 + 1.004 21
13. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
S
1:23.833 + 1.176 29
14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:23.931 + 1.274 26
16. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
M
1:24.067 + 1.410 23
17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:24.090 + 1.433 26
18. Felipe Drugovich Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:24.140 + 1.483 24
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
M
1:24.217 + 1.560 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Perez skal teste ny aerodynamik Haas igen uden opgraderinger til Monza »